Bedrijfsvoering en inkomsten - Treasury
Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
De gemeente Maashorst wil graag financieel gezond zijn; eventuele tegenvallers kunnen we opvangen. Het zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. We zijn ambitieus en we zetten onze financiën maximaal in om die ambities te realiseren. Als het nodig is dat er meer capaciteit voor nodig is, dan zijn we bereid daarin te investeren.
De inkomsten en uitgaven zijn in evenwicht. Er is ruimte om ambities te realiseren en voldoende ruimte om tegenvallers op te vangen. De gemeentelijke producten en de afvalstoffenheffing zijn kostendekkkend.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Een gezond financieel beleid van de gemeente is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: structurele dekking, goed uitgewerkt risicomanagement en een weerstandscapaciteit passend bij de gemeente.
Beoordeling financiële positie
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling te vergelijken.
Wij hebben een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
We leggen verantwoording af over deze financiële kengetallen in zowel de Programmabegroting als de Programmarekening.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting 2023, worden de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Dit willen we combineren met een update van ons financieel beleid gemeente Maashorst. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is, dat we op deze manier in staat zijn om daar ook proactief op te sturen.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de financiële kengetallen worden opgenomen. Een aantal van deze kengetallen zijn als gevolg van het afsluiten van een langlopende lening van € 20.000.000 veranderen ten opzicht van de programmabegroting 2022. Dit was ook geprognotiseerd in de Programmabegroting 2022. De komende jaren zullen die kengetallen vervolgens weer verbeteren door reguliere aflossingen op deze lening.
Harmonisatie Landerd en Uden afgerond
Het financieel beleid is inmiddels geharmoniseerd. Hierbij valt te denken aan onderwerpen als risicobeleid, financiële verordening, afschrijvingsbeleid etc. etc. Inmiddels hebben al deze onderwerpen een plek in de diverse (financiële) paragrafen van de Programmabegroting gekregen. De financiële verordening Maashorst is reeds vastgesteld in de raadsvergadering van 24 februari jl.
Wet Ahri
Vanaf 1 januari 2023 staan we niet meer onder preventief toezicht. Voor de Provincie (als toezichthouder) is het herindelingsproces dan afgerond. Natuurlijk wordt de financiële stand van zaken regelmatig in de overleggen met de toezichthouder besproken.
Doelen
Wat willen we bereiken?
1. | Solide financieel beleid voortzetten. |
2. | Structureel sluitende Programmabegroting. |
3. | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant). |
4. | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties/activiteiten | 2023 | |
---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue |
2 | De financiële consequenties van het nieuwe coalitieakkoord in de Programmabegroting verwerken. | Continue |
3 | Systeem van risicomanagement verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue |
4 | Invoering van een nieuw planning en controlsysteem (met de mogelijkheid voor continuous reporting) | Continue |
Wat mag dat kosten?
In deze programmabegroting zijn geen nieuwe wensen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn binnen dit taakveld geen projecten die hiervoor in aanmerking komen.