Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen
Een goede bereikbaarheid van Maashorst is belangrijk voor onze inwoners, bezoekers en ondernemers. De komende jaren verwachten wij een toename van de verkeersdrukte, onder andere op en rond de Lippstadtsingel. Voor de fietsers gaan we ervoor zorgen dat fietsroutes verbeterd worden. Ook het fietsnetwerk binnen de gemeente Maashorst wordt versterkt. Fietsgebruik wordt verder gestimuleerd.
In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een zogenaamde BRT (Bus Rapid Transit). Hiermee willen we de openbaar vervoer verbindingen naar de grote steden verbeteren. Verder gaan we ook samen nut en noodzaak en haalbaarheid voor (een) logistieke/mobiliteitshub(s) in de gemeente Maashorst onderzoeken. Op een mobiliteitshub komen diverse vervoersmodaliteiten samen en worden plekken ingericht om elkaar te kunnen ontmoeten. Op een logistieke hub komen vrachtverkeersstromen samen, vindt bundeling en overslag van goederen plaats en kan stadsdistributie (met schone en) kleinere voertuigen plaatsvinden. Ook kan een combinatie van soorten hubs uitkomst bieden.
In verband met het MIRT traject A50 tussen Bankhoef en Paalgraven wordt onderzoek gedaan naar de effecten van een verbreding van de A50 om voor de lange termijn doorstroming op dit traject, in de knooppunten, de op- en afritten en de aantakkende wegen te garanderen. Samen met Rijkswaterstaat, provincies Noord Brabant/Gelderland, regio, gemeenten en andere stakeholders gaan we op zoek naar de beste oplossing met de minste overlast voor omwonenden.
Om het weggebruik zo goed mogelijk te faciliteren, is het belangrijk dat het onderhoud aan de openbare weg goed op orde is. De komende jaren gaan we door met het handhaven van ons gemeentelijk wegennet op het huidige kwaliteitsniveau. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners. Proactief wordt de openbare ruimte opgeknapt. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte aanpak. Integraal worden de werkzaamheden op elkaar afgestemd, waarbij wordt gekeken naar de nut en noodzaak en wensen van de verschillende disciplines en van inwoners.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat de gemeente Maashorst ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is en blijft. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten.
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner, waarmee wij samen aan de slag gaan. Ook kijken we of de toepassing van slimme technieken effect hebben, zoals Smart Mobility.
We gaan een start maken met het Mobiliteitsplan Maashorst (MoMa) waarin het mobiliteitsbeleid van Uden en Landerd wordt samengevoegd en geactualiseerd. Het bijbehorend uitvoeringsprogramma voor de gemeente Maashorst wordt daarna opgesteld.
We willen de kerkdorpen bereikbaar houden met openbaar vervoer. Samen met de Provincie (concessieverlener) en de regio (RNOB) onderzoeken we mogelijkheden om het openbaar te verbeteren middels vervoer op maat. Studenten, forensen, mindervaliden en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Met de inzet van BRT bussen wordt de regionale bereikbaarheid per openbaar vervoer vergroot.
In het verlengde daarvan is het noodzakelijk om op juiste locaties zogenaamde HUB’s aan te brengen waarop van modaliteit kan worden gewisseld. Denk daarbij van auto of fiets naar bus of carpoolauto / deelauto. Dit locatie onderzoek is ook nodig voor positionering in de regio. De informatie uit het Maashorstonderzoek is van belang binnen het regio-onderzoek.
Door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen, willen we mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen. Fietsen is gezond en duurzaam. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen de kern Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen. Daar horen goede fietsenstallingen bij en voldoende mogelijkheden om elektrische fietsen op te laden. Verkeersveiligheid heeft onze speciale aandacht, vooral in de nabijheid van scholen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. Zo zetten we het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED-armaturen door, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we de landelijke energiedoelstellingen behalen. Hierbij worden de lampen die energie onzuinig zijn gefaseerd vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons wegennet op het huidige kwaliteitsniveau, door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Het beleidsplan van Uden liep in 2021 af en het beleidsplan van Landerd is verlengd tot eind 2022. Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt in 2022 een nieuw beleidsplan gemaakt. Tot die tijd houden we vast aan de huidige beleidsplannen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
|
Acties / activiteiten |
2023 |
1. |
Aanpak N264 / N605. |
2019-2024 |
2. |
Mobiliteitsplan Maashorst |
2023-2024 |
3. |
Onderzoek HUBS |
2022-2023 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we een aantal nieuwe wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
|
Extra nog niet begrote uitgaven |
inv |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
1. |
Mobiliteitsplan inclusief beleid fietsstromen |
|
125 |
50 |
|
|
2. |
Bepalen locatie Hubs |
|
25 |
|
|
|
3. |
Locatiekeuze fietsenstalling |
|
25 |
|
|
|
4. |
Uitwerken voorkeursalternatieven N605 |
|
100 |
|
|
|
5. |
Aanpassingen Beukenlaan |
60 |
1 |
2 |
2 |
2 |
6. |
Rehabilitatie Mgr. Borretstraat |
60 |
1 |
2 |
2 |
2 |
7. |
Verbetering fietsveiligheid Rustraat Schaijk / Schaijkseweg Oss |
25 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
145 |
278 |
5 |
5 |
5 |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost-Brabant (Gebiedsgerichte Aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost-Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
|
conform planning |
|
langzamer dan planning |
|
project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
|
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget |
|
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
.
|
lage kans en weinig impact |
|
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact |
|
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Verlengde Noordlaan met bijkomende werkzaamheden |
€ 2.026.426 |
€ 1.706.977 |
|
indicator |
omschrijvng |
Planning |
|
De mate van invloed van de stikstofproblematiek is opnieuw berekend. Met de ODBN vindt afstemming plaats voor het verkrijgen van de ontheffing wet milieubescherming. Verwacht wordt dat de gemeenteraad medio 2022 het bestemmingsplan kan vaststellen, afhankelijk van ingediende bezwaren, waarna uitvoering in najaar 2022 kunnen starten. |
Budget |
|
Op basis van het ontwerp kunnen subsidies worden aangevraagd. Er is geen zekerheid over het verkrijgen van deze subsidies. |
Risico |
|
De gesprekken over het ontwerp zijn in ver gevorderd stadium waardoor de risico’s inzichtelijk zijn geworden. De risico's worden gemiddeld ingeschat. |
Omschrijving project/investering
|
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
A50 afrit Noord (Oostzijde) |
€ 775.000 |
€ 678.036 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
De werkzaamheden worden op dit moment op haalbaarheid onderzocht. Hierbij wordt ook gekeken naar de samenhang met de werkzaamheden op de de N264 en de ontwikkelingen op de A50. Afhankelijk van de uitkomst zal het uitvoeringsmoment worden bepaald. De technische voorbereiding en afstemming met Rijkswaterstaat gaat in het najaar wel verder. |
Budget |
|
Afhankelijk van de definitieve uitkomsten van het simulatie onderzoek kan besloten worden of er meer werkzaamheden uitgevoerd moeten worden dan voorzien. De kosten zijn niet in het huidige budget opgenomen. |
Risico |
|
Door de fors stijgende marktprijzen bestaat er een risico op een ongunstig aanbestedingsresultaat. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Herinrichting Terraveenplein Odiliapeel/Oudedijk |
€ 2.114.603 |
€ 50.215
|
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
Werkzaamheden inclusief beplanting zijn gereed. |
Budget |
|
Het werk is binnen het beschikbaar budget uitgevoerd. |
Risico |
|
N.v.t. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel |
€ 2.075.000 |
€ 1.066.501 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
De uitvoering is gestart in 2021, naar verwachting zal nog voor het einde van het kalenderjaar 2022 de werkzaamheden in zijn gehele worden afgerond. |
Budget |
|
Op basis van de raming van het bestek is er geen budgetprobleem/overschrijding te verwachten. |
Risico |
|
Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
HOV trace Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat |
€ 2.695.000
|
€ 322.159 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
De werkzaamheden zijn afgerond, “nazorg” zal in 2022 worden afgerond. |
Budget |
|
De werkzaamheden vallen binnen het gevoteerde budget |
Risico |
|
Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Rehabilitatie Krijten |
€ 556.000 |
€ 549.879 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
Krijten is geherprioriteerd en opnieuw gepland. Vanuit Riolering zullen geen werkzaamheden uitgevoerd worden.
Krijten wordt samen met Stoffels, Stadrijk en Hurk 1 project. Voorbereiding van het project start in 2023 |
Budget |
|
Nader te bepalen |
Risico |
|
Nader te bepalen. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Rehabilitatie Violierstraat |
€ 3.622.801 |
€ 3.437.476 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
In samenwerking met een klankbordgroep wordt het nieuwe ontwerp opgesteld. De planning is dat in Q3 van 2022 het ontwerp definitief wordt. Daarna start de technische uitwerking. De uitvoering zal plaatsvinden in 2023. |
Budget |
|
De gemeenteraad heeft het aanvullende budget voor de extra werkzaamheden aan de rotondes goedgekeurd in de begroting 2021. Het budget kan nu als taakstellend worden beschouwd |
Risico |
|
Lage kans, weinig impact. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Stoffels |
€ 591.705 |
€ 589.306
|
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Stoffels is geherprioriteerd en opnieuw gepland. Vanuit Riolering zullen geen werkzaamheden uitgevoerd worden.
Stoffels wordt samen met Krijten, Stadrijk en Hurk 1 project. Voorbereiding van het project start in 2023. |
Budget |
|
Nader te bepalen |
Risico |
|
Nader te bepalen |
Omschrijving project/investering
|
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Snelfietsroute de Corridor |
€ 2.771.712 |
€ 2.473.717 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
De uitvoering van fase 1 start na de vakantieperiode en zal afgerond zijn voor het einde van 2022. Tevens zal in Q3/Q4 fase 2 verder worden opgepakt en uitgewerkt, daaropvolgend zal de uitvoering worden gedaan. |
Budget |
|
Het budget is inmiddels aangepast. |
Risico |
|
Op dit moment is er een kleine kans dat er risico's optreden. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Fietsvoorziening Industrielaan |
€ 900.000 |
€ 896.165 |
|
Indicator |
Toelichting |
Planning |
|
fietsvoorzieningen Industrielaan komen terug in het geactualiseerde GVVP 2021-2022. Afhankelijk van de prioriteit en middelen die daaraan gekoppeld worden kan uitvoering plaatsvinden. |
Budget |
|
In totaal zijn de kosten eerder geraamd op € 900.000. Op basis van ontwerpen die nog gemaakt zullen worden dient bekeken te worden of dit realistisch is. Tevens dient de helft van het bedrag € 450.000 beschikbaar te komen uit subsidies. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid of de subsidie verkregen kan worden. |
Risico |
|
Op het moment dat er geen subsidie, of niet voldoende subsidie verkregen kan worden kan dit project zonder aanvullende middelen niet uitgevoerd worden. |
Omschrijving investering/project |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
GO Bosveld/Raam |
€ 550.000 |
€ 167.996 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
conform planning. In 2023 nog 1 deelproject |
Budget |
|
conform budget |
Risico |
|
lage kans, weinig impact |
Omschrijving investering/project |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Oude Maasstraat |
€ 1.735.000 |
€ 1.249.425 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
Werk is in uitvoering en duren tot einde 2022, afhankelijk van de weersomstandigheden |
Budget |
|
conform budget |
Risico |
|
lage kans en weinig impact |
Omschrijving investering/project |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Heinsbergenstraat |
€ 743.374 |
- € 1.723 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
project is volledig gereed |
Budget |
|
conform budget |
Risico |
|
lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Verbreden Zeelandsedijk N264-Kromstraat |
€ 725.000 |
€ 701.450 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
De voorkeursvariant wordt met een bestemmingsplanprocedure verder uitgewerkt. Uitvoering van de verbreding is voorzien in 20232. |
Budget |
|
Plannen zijn door bomenonderzoek gewijzigd. |
Risico |
|
Wordt nog bepaald in relatie tot bomenkap. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2022 |
Investeringen en elementverhardingen 2022 |
€ 1.474.069 |
€ 1.458.247 |
|
Indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Geplande werkzaamheden uit 2021 zijn niet uitgevoerd en worden in 2022 voorbereid en 2023 uitgevoerd. |
Budget |
|
Conform budget |
Risico |
|
Lage kans en weinig risico |