Sociaal domein - Inkomensregelingen (incl. Armoedebeleid en Schuldhulpverlening)
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- Inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies (LKS) op grond van de Participatiewet
- Geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening
- IOAW (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers)
- IOAZ (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen)
- Kosten van levensonderhoud en kapitaalverstrekking voor gevestigde ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
- Kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;
- Sociale zekerheidsregelingen van het rijk, zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima
- Schuldhulpverlening
- Gemeentelijk Armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, activiteitenfonds, kindpakket
Ontwikkelingen
De Participatiewet in balans
In het coalitieakkoord van het kabinet ‘omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ van december 2021 is opgenomen dat wetten worden beoordeeld op eenvoud, menselijke maat en uitvoerbaarheid en waar nodig verbeterd zullen worden. Uit beleidsanalyse is gebleken dat de Participatiewet uit balans is.
Uit een beleidsanalyse van de Rijksoverheid is gebleken dat de Participatiewet uit balans is. In de kamerbrief van 21 juni 2022 (De Participatiewet in balans: uitkomsten beleidsanalyse) maakt de minister kenbaar toe te willen werken naar herstel van de balans door in te zetten op een Participatiewet:
1. Die eenvoudiger is en een toereikend bestaansminimum biedt;
2. Die mensen passende ondersteuning biedt om mee te doen in de samenleving;
3. Met rechten en verplichtingen die zinvol en begrijpelijk zijn en nageleefd kunnen worden door iedere uitkeringsgerechtigde waarbij wanneer de situatie daarom vraagt proportioneel gesanctioneerd kan worden.
Menselijke maat, vertrouwen en vereenvoudiging zijn hierbij richtinggevende waarden. Het herstel binnen de Participatiewet is een complexe opgave en vraagt onder meer om wijzigingen in de wetgeving en gemeenten die hierop passend acteren in de uitvoering.
Concreet valt al te benoemen dat we als gemeente moeten gaan inzetten op:
1. De aanpassing van de kostendelersnorm (opgenomen in wetsvoorstel Breed Offensief);;
2. Verruiming van de bijverdienmogelijkheden;
3. Wetsvoorstel Breed Offensief (pakket maatregelen om meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen en aan het werk te houden).
Het kabinet wil het wetsvoorstel Breed Offensief op 1 januari 2023 invoeren. De consequenties van alle voorgenomen maatregelen om de Participatiewet in balans te brengen zijn nog niet volledig in beeld, maar we verwachten dat hieruit veel nadere acties vloeien voor ons als gemeente. Aan ons om de nieuwe Participatiewet en acties te gebruiken om in te zetten op ons streven om nog meer inwoners toe te leiden naar werk en zo het uitkeringsbestand te verkleinen.
Schulden en Armoedebestrijding
Hoewel Nederland tot de rijkste landen van Europa behoort, is ook hier armoede. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat eenoudergezinnen, mensen met een niet-westerse achtergrond, bijstandsontvangers en alleenstaanden onder de 65 jaar een grote kans op ernstige armoede hebben.
Ook binnen de gemeente Maashorst staat voor een groep inwoners de bestaanszekerheid onder druk. Voor hen is de dagelijkse zorg om rond te komen groot, door onvoldoende of onzekere inkomsten of doordat ze te maken hebben met problematische schulden. Dit zorgt voor stress, gezondheidsproblemen, sociaal isolement en schaamte en zet kinderen langdurig op achterstand, vaak van generatie op generatie. Deze groep inwoners is groeiende omdat het dagelijkse leven, als gevolg van de stijgende inflatie, toename van energiekosten etc., steeds duurder wordt.
We hebben als gemeente de taak om bijstand te verlenen aan inwoners die het nodig hebben of om hen te helpen met problematische schulden. Deze wettelijke taak blijven we uitvoeren. We bevorderen financiële zelfredzaamheid, zetten ons in voor een integrale aanpak en geven specifiek aandacht aan kinderen in armoede. We vinden dat kinderen, ongeacht de gezinssituatie waarin ze opgroeien, alle kansen moeten krijgen om zich op sociaal, mentaal en fysiek vlak te ontwikkelen.
Liever zien we echter dat inwoners geen of minder beroep hoeven te doen op deze hulp. We maken nadrukkelijk de kanteling van het bieden van inkomensondersteunende maatregelen en schuldhulpverlening, naar het zoveel mogelijk voorkómen dat mensen in armoedesituaties terecht komen. We gaan actief preventieve hulpmiddelen inzetten, onder andere door de mogelijkheden op het gebied van vroegsignalering verder uit te breiden om schulden te voorkomen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- De nieuwe Participatiewet implementeren in onze gemeente en inzetten om nog meer inwoners passend te begeleiden naar werk om zo het uitkeringsbestand te verkleinen.
- Het aantal inwoners in de gemeente dat te maken heeft met armoede en schulden is met succes teruggedrongen. Verborgen armoede is (deels) in beeld gekomen en aangepakt en mensen die uit de schulden zijn geholpen, zijn zodanig zelfredzaam dat we ze niet meer terugzien. Inwoners met een krappere beurs, en met name kinderen, zijn niet belemmerd om mee te doen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties / activiteiten | 2023 | |
---|---|---|
1. | De acties die voortvloeien uit de voorgenomen maatregelen om de Participatie-wet in balans te brengen, onderzoeken en uitwerken in nieuw beleid, inclusief bijbehorende uitvoering en instrumentarium. | 2022-2023 |
2. | We ontwikkelen nieuw Armoedebeleid Maashorst, inclusief schuldhulpverlening, en implementeren dit. | 2022-2023 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we geen nieuwe wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.