Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
Het taakveld maatwerkdienstverlening Jeugdhulp bestaat uit 4 deeltaakvelden. Het gaat om gemeentelijke taken met betrekking op gebied van:
Jeugdhulp zonder verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.
- Jeugdhulp Begeleiding
- Jeugdhulp Behandeling
- Jeugdhulp Dagbesteding
- Jeugdhulp zonder Verblijf Overig
Jeugdhulp met verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
- Jeugdhulp Pleegzorg
- Jeugdhulp Gezinsgericht
- Jeugdhulp met Verblijf Overig
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ
Dit betreft jeugdhulp dat vanwege een crisissituatie verleend wordt thuis of bij een aanbieder, alle jeugdhulp die valt onder het Landelijk Transitiearrangement (LTA), en GGZ-handeling.
- Jeugdhulp Behandeling GGZ zonder Verblijf
- Jeugdhulp Crisis/LTA/GGZ-verblijf
- Jeugdhulp Gesloten Plaatsing
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Hiertoe behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen.
- Jeugdbescherming
- Jeugdreclassering
Ontwikkelingen
Voor het jeugddomein is grip krijgen op de stijgende uitgaven van gespecialiseerde jeugdhulp belangrijk. Gemeente Maashorst gaat extra investeren op preventie en vroegsignalering om de zelfredzaamheid van onze inwoners en samenleving te behouden en te voorkomen dat inwoners ondersteuning nodig hebben of krijgen.
Opvoeden en opgroeien is niet altijd even makkelijk. Uitdagingen die horen bij het gewone opvoeden en opgroeien kunnen in de meeste gevallen opgevangen worden door de eigen draagkracht (normaliseren), het netwerk en een sterke sociale basis. Hierbij is het niet altijd nodig om gespecialiseerde hulp of ondersteuning in te zetten. In het taakveld ‘toegang’ is dit nader uitgewerkt.
In de gemeente Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op. Dat doen ze thuis, bij hun eigen ouders, waarbij zij zich ontwikkelen tot veerkrachtige (jong)volwassen die naar vermogen actief meedoen in de samenleving. Ouders zijn daarvoor primair verantwoordelijk. Het kan zijn dat de ontwikkeling van een jeugdige hapert of zelfs vastloopt en in het voorliggend veld niet opgelost kan worden. De toegang beoordeelt samen met ouders en jeugdige of gespecialiseerde jeugdhulp noodzakelijk is en geeft zo nodig een beschikking af.
In de periode 2022 – 2028 wordt uitvoering gegeven aan de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd. De Hervormingsagenda heeft als doel: verbeteren van kwaliteit en passende zorg voor kinderen en gezinnen en op lange termijn betaalbaar houden van het stelsel. Dit heeft onder andere gevolgen voor de reikwijdte en de omvang van de Jeugdwet. De hoofdlijnen zijn vastgesteld door het rijk en worden nu landelijk verder uitgewerkt.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- De noodzakelijk gespecialiseerde jeugdhulp zo licht of zwaar en kort of lang als nodig waarbij de veiligheid van de jeugdige gewaarborgd wordt;
- Integrale inzet van de hulp en ondersteuning over de diverse gemeentelijke domeinen heen;
- We werken in driehoek van jeugdige/gezin, verwijzer en jeugdhulpaanbieder en kijken daarbij welke hulp het best past en in welke omvang.
- Er is voldoende en passende specialistische jeugdhulp voor jeugdige die dit nodig hebben Daarbij zijn we kritisch op de reikwijdte van gespecialiseerde jeugdhulp om zo de meest kwetsbare jongeren te kunnen blijven helpen.
- Om beter grip te krijgen en te houden monitoren we de inzet en de uitgaven van de gespecialiseerde jeugdhulp.
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties / activiteiten | 2023 | |
---|---|---|
1. | Uitvoering geven aan de lokale vertaling van het Regionaal Uitvoeringsplan Jeugdhulp 2020 – 2023. | 2023 |
2. | De landelijke Hervormingsagenda jeugd lokaal vertalen. | 2022-2023 |
3. | Uitvoering geven aan de lokale vertaling van de landelijke hervormingsagenda jeugd | 2024-2028 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we geen nieuwe wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Samenwerkingen
- Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2015
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente isn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.