Sociaal domein - Samenkracht en Burgerparticipatie
Tot dit taakveld behoren voorzieningen die primair gericht zijn op participatie:
- Ondersteunen van participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning Vrijwilligers en Mantelzorg
- Sociaal en Cultureel Werk, Algemeen Maatschappelijk Werk, Wijkopbouw
- Preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ)
- Buurt- en clubhuizen
- Collectief aanvullend vervoer
- Toegankelijkheid voorzieningen (inclusie)
- Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuteropvang
- Kinderopvangtoeslag Sociaal Medische Indicatie
- Activiteiten volgend uit de Wet Inburgering
- Noodopvang vluchtelingen
- Vreemdelingen
- LHBTIQA+ beleid
Ontwikkelingen
Onze inwoners zijn zelfredzaam. Ze doen naar vermogen mee aan de samenleving. Iedereen is anders en situaties zijn niet gelijk. Inwoners zullen op hun eigen manier moeten omgaan met de uitdagingen en kansen die het leven biedt. Incidenten en moeilijkheden horen bij het leven en kunnen in de meeste gevallen opgevangen worden door de eigen draagkracht, het netwerk en een sterke sociale basis. Hierbij is het niet altijd nodig om gespecialiseerde hulp of ondersteuning in te zetten.
In de wijken/kernen hebben we een sterke sociale basis waar de meeste hulpvragen worden opgelost. Een sterke sociale basis bestaat uit basisvoorzieningen die raken aan alle aspecten van het dagelijkse leven: ontmoeting, verenigingsleven, onderwijs, opvoeding, werk, gezondheid, wonen, bewegen, cultuur en veiligheid. Alles bij elkaar vormen die voorzieningen een vangnet van sociale contacten, hulp en ondersteuning. Ze zijn aanwezig in de wijken/kernen, zichtbaar en laagdrempelig. Iedereen kan er gebruik van maken.
Als gemeente Maashorst sluiten we aan bij deze sociale basis en faciliteren en/of investeren waar nodig. Een gemeentelijke accommodatie per wijk/kern zien wij als een belangrijke basisvoorwaarde. We bepalen samen met maatschappelijke partners, de inwoners en op basis van data welke basisvoorzieningen en preventieve programma’s in de wijk/kern nodig zijn. We houden hierbij rekening met de diversiteit van de inwoners.
Investeren in preventie en vroegsignalering is noodzakelijk om de zelfredzaamheid van inwoners en samenleving te behouden en te voorkomen dat inwoners ondersteuning nodig hebben of krijgen. Hierin hebben we als gemeente Maashorst samen met maatschappelijke partners een gedeelde verantwoordelijkheid. Preventie en vroegsignalering is voor ons de basis in het werken in de wijk/kern en de gespecialiseerde hulp en ondersteuning. Ontmoeten is nauw verbonden met preventie. Hoe meer inwoners elkaar ontmoeten, hoe meer netwerken er ontstaan of worden uitgebreid. Hoe groter de kans dat behoeften of problemen vroegtijdig aan het licht komen. Vaak kunnen ze dan al in de kiem worden gesmoord.
Preventie ter voorkoming van zwaardere zorg, is onderdeel van het sociaal domein. Binnen de gemeente Maashorst gaan we wijk- en dorpsgericht werken waarbij we de ondersteuning op maat aanbieden aan de vraag van de inwoners. We stimuleren het ontstaan van en faciliteren informele netwerken om als inwoner met elkaar de eigen kracht van de wijk/dorp te versterken. Hiertoe zijn de afgelopen jaren de projecten Netwerk van voorzieningen (NVV) en Samen Landerd Samen Beter (SLSB) uitgevoerd. De opbrengsten uit deze projecten vormen input voor nieuw beleid op wijkgericht werken.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- De ontmoetingspunten in de wijken en kernen (zelfstandige locaties of onderdelen van maatschappelijk vastgoed zoals schoolgebouwen) bieden deskundigheid op de meest voorkomende vragen om inwoners dicht bij huis te ondersteunen.
- De ontmoetingspunten met wijk- of dorpsondersteuners genieten het vertrouwen van inwoners en zij weten deze steeds beter te vinden voor vragen uit het dagelijks leven waar ze zelf niet uitkomen.
- De dorpshuizen en multifunctionele accommodaties (MFA’s) worden optimaal benut voor ontmoeting en het elkaar leren kennen. Betaalde en onbetaalde professionals en vrijwilligers werken er samen in activiteiten, waardoor meer inwoners elkaar ontmoeten in deze gebouwen.
- Vroegsignalering en preventie zijn verbeterd. De basis hiervoor is gelegd in de dorpshuizen, MFA’s en overige voorzieningen, waaronder ons bloeiende verenigingsleven.
- Voor vragen uit het leven van alledag (van jongeren zelf of gesteld via hun ouders) hebben we in de kernen en wijken direct ondersteuning beschikbaar, zonder dat er een beschikking nodig is.
- Het preventie-aanbod is toegesneden op alle leeftijdsfases (jongeren/jeugd, volwassen / werkenden en ouderen) en domeinen (wonen, ondersteuning, financiën enz.).
- We werken integraal, over de grenzen van de sociale wetten en de verschillende domeinen heen, maar hebben aandacht voor specifieke doelgroepen. Dat zijn in elk geval: jongeren/jeugd, ouderen, dementerenden en GGZ-cliënten.
- Voor alle levensfases is er specifiek beleid en zijn er voorzieningen voorhanden.
- Iedereen kan meedoen in Maashorst. We hebben aantoonbaar de acceptatie ten aanzien van de LHBTIQA+ gemeenschap verhoogd.
- We organiseren preventieve activiteiten. Er wordt onder andere aandacht besteed aan het omgaan met geld en het voorkomen van verslavingen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties / activiteiten | 2023 | |
---|---|---|
1. | We ontwikkelen beleid om een stevige sociale basis te creëren in de wijken (wijkgericht werken). | 2022-2023 |
2. | Vanuit de behoefte in de wijken en kernen investeren we (o.a. wijziging en uitbreiding voorliggend veld en financieel) in effectieve en efficiënte interventies en professionele inzet. We houden rekening met de diverse levensfasen en werken integraal. Daarbij hebben we specifieke aandacht voor preventie en vroegsignalering. De opbrengst hiervan wordt geborgd in de aanpak vanaf 2025. | 2023-2024 |
3. | We ontwikkelen accommodatie- en tarievenbeleid Maashorst. | 2022-2023 |
4. | We ontwikkelen een inclusieagenda Maashorst. | 2023 |
5. | Samen met ketenpartners signaleren we maatschappelijke vraagstukken die we door middel van preventieve activiteiten kunnen beïnvloeden. | 2023 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we een aantal nieuwe wensen met financiële gevolgen opgenomen.
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Transformatiebudget Sterke Sociale Basis in de Wijken en Kernen |
500 | pm | pm | pm | |
2. | Jongerenwerk (Ambulant Jongerenwerk en Join Us) | 67 | 67 | 67 | 67 | |
3. | Depressie- en suïcidepreventie op basis van het programma Storm |
80 | 81 | 83 | 85 | |
4. | Verbouwing foyer Wapen van Reek | 275 | 8 | 16 | 16 | 16 |
5. | Digitale toegangscontrole accommodaties | 15 | ||||
6. | Operationele beheerthema's in MFA Muzerijk | 42 | ||||
7. | Verbouwing Dorpshuis Phoenix | 50 | 1 | 3 | 3 | 3 |
8. | Mantelzorgcompliment | 76 | 76 | 76 | 76 | |
Totaal | 325 | 789 | 243 | 245 | 247 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Planning; verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
Conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget; zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
Budget; zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget? | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico’s; welke risico zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Indien een stoplicht op rood of oranje wordt ingevuld volgt er een toelichting.
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet |
Restant krediet ultimo 2022 |
Realisatie Dorpshuis en Sporthal Zeeland | € 8.964.550 | € 50.000 |
Indicator | Toelichting | |
Planning | Het pand wordt 3 oktober 2022 opgeleverd en ingebruikname per 20 oktober 2022. | |
Budget | Realisatie vindt binnen budget plaats. | |
Risico | Op dit moment worden er geen risico’s meer verwacht |