Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld heeft betrekking op de implementatie van de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt, gebiedsontwikkelingen en nutsvoorzieningen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Ontwikkelingen
De invoering van de Omgevingswet heeft een grote impact op de wijze waarop ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving vorm krijgen. De Omgevingswet gaat uit van uitnodigingsplanologie, waarbij initiatieven niet op voorhand worden uitgesloten. De gemeente geeft op hoofdlijnen aan waar ruimtelijk veranderingen gewenst zijn en waar niet. Hiermee worden omgevingswaarden voor de langere termijn beschermd. De gemeente nodigt burgers en ondernemers uit met initiatieven te komen en stelt zich daarbij faciliterend op. Hierbij maakt de gemeente gebruik van verschillende omgevings-instrumenten, zoals de omgevingsvisie, het omgevingsplan, vergunningverlening en toezicht en handhaving. Aspecten van de leefomgeving, zoals gezondheid, duurzaamheid, klimaatadaptatie, natuur, wonen en werken worden integraal in beschouwing genomen. Afwegingen tussen deze aspecten zijn gericht op het verbeteren van de omgevingskwaliteit. Participatie en de omgevingsdialoog maken deel uit van het proces om tot afwegingen te komen.
In iedere kern werken we de komende jaren aan woningbouwplannen, zowel op inbreidings- transformatie als op uitbreidingslocaties. Deze plannen worden de komende jaren (verder) in ontwikkeling gebracht.
De gemeente Maashorst onderkent de noodzaak van adequate huisvesting van arbeidsmigranten. We harmoniseren het beleid met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet kent verschillende instrumenten. Deze moeten worden uitgewerkt en geïmplementeerd. Een deel van deze instrumenten treden in werking op het moment dat de Omgevingswet van kracht wordt, andere instrumenten kunnen later (uiterlijk eind 2029) ingevoerd worden. De Vergunningverlening, Toezicht en handhavingsinstrumenten dienen bij de invoering van de Omgevingswet gereed te zijn. Waar nodig wordt in een omgevingstafel overleg gevoerd met de initiatiefnemer en/of ketenpartners. Tevens is het gemeentelijk informatiesysteem aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Om de dienstverlening bij het in werking treden van de Omgevingswet minstens op het huidige kwaliteitsniveau te behouden worden complexe juridische regels in DSO middels toepasbare regels beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen initiatiefnemers onder andere checken of ze een vergunning voor een bepaalde activiteit nodig hebben en kunnen ze de vergunning ook indienen.
Voor de nieuwe gemeente Maashorst is het van belang om vanuit een visie aan verbeteringen in de leefomgeving te kunnen werken. Daarom wordt voorrang gegeven aan de omgevingsvisie. Deze wordt nog in 2022 opgesteld. Het eerste omgevingsplan, waarin ook beleid wordt opgenomen dat vanwege de herindeling aangepast moet worden, is eind 2023 gereed.
Om te kunnen werken conform de Omgevingswet zijn vooral een integrale benadering van de leefomgeving en interne en externe samenwerking nodig. Onder de noemer omgevingswerken wordt dit onder de aandacht van de medewerkers gebracht.
Naast invoering van de Omgevingswet wordt op hetzelfde moment ook de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) ingevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Acties / activiteiten | 2023 | |
---|---|---|
1. | Implementatie van de Omgevingswet.(uitgaande van in werking treding op 1 jan 2023) Enkele belangrijke resultaten zijn: a. Vergunningverlening uitvoeren conform de Omgevingswet. Waar nodig bijsturen. b. Omgevingsvisie gebruiken als leidraad voor de inrichting van de fysieke leefomgeving c. opstellen eerste versie omgevingsplan; d. geleidelijk verbeteren van de dienstverlening e. verder invoeren van omgevingswerken (Anders werken) door medewerkers |
2019-2023 |
2. | Optimaliseren en versoepelen werkproces rondom verbouwingen | 2023 |
3. | Planologische procedure leeuweriksweg in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). | 2021/2023 |
4. | Gronden in plangebied De ruiter worden geschikt gemaakt voor realisatie van woningen. Bestemmingplan vastgesteld. | 2021-2023 |
5. |
Park Maashorst (kamer 4): uitkomst marktuitvraag projectbouwdeel bekend. Naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). |
2022-2023 |
6. | Transformatie van het gebied Kastanjeweg-Oost naar een stedelijk woonmilieu, met een grote diversiteit aan woningen en woonvormen, waarbij er aandacht is voor de opgaven van de toekomst. | 2021 e.v. |
7. | Eind 2022 onherroepelijk bestemmingsplan Centrumgebied Uden-zuid (Sesterpark), bouwrijp maken (2023) en start bouw (2023). | 2022-2023 |
8. | Voorbereidingen planologische procedure Eikenheuvel (wijziging Omgevingsplan). | 2020-2023 |
9. | Harmonisering beleid huisvesting arbeidsmigranten. | 2022-2024 |
10. | Concrete invulling Kerkstraat-Oost Zeeland. | 2022-2024 |
11. | Afronden procedure Reek-Zuid woon/werk locatie. | 2022-2023 |
12. | Afronden procedure Repelakker III Zeeland. | 2022 e.v. |
13. | Starten ruimtelijke procedure Akkerwinde III Schaijk. | 2022-2023 |
14. | Planologische verkenning uitvoeren voor vrijkomende gemeentelijk vastgoed. Planvorming voor de ontwikkeling van locaties uitvoeren | 2023-2024 |
15. | Inzicht verkrijgen in mogelijke locaties voor tijdelijke huisvesting | 2022-2023 |
16. | Beleid voor woningsplitsing en mantelzorgwoningen harmoniseren | 2023 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we een aantal nieuwe wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Implementatie omgevingswet | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Harmoniseren en opstellen nieuw ruimtelijk beleid | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Uitwerken kerkenvisie | 25 | |||||
Visie locatie oude gemeentewerf Schaijk | 25 | |||||
Visie Zeeland centrum West (gemeentehuis /Garf) | 25 | |||||
Opstellen en procesbegeleiding woonwagenbeleid | 35 | |||||
Transitie plangebied Kastanjeweg Oost | 190 | 155 | 155 | 155 | ||
Totaal | 500 | 355 | 355 | 355 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.