Bestuur en dienstverlening - Bestuur
De kop van programma 9 uit het bestuursakkoord is kort en krachtig: ‘open en daadkrachtig bestuur, dienstverlening op maat’. Maar wat houdt dat precies in en welke stappen zetten we de komende jaren om dit te realiseren?
We gaan aan de slag met de positionering van ons bestuur, met intensieve en constructieve samenwerking in de regio en daarbuiten, met participatie en met dienstverlening. Hoe ons bestuur zichtbaar is en blijft voor de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen, zoals (regio)gemeenten en andere overheden. Maar het gaat nadrukkelijk ook over de wijze waarop onze gemeente zich opstelt naar inwoners, vanuit dienstverlenend perspectief én vanuit participatieoogpunt.
Ontwikkelingen
Een bereikbaar bestuur
De samenwerking tussen de gemeente en de gemeenschap is door de jaren heen veranderd. De gemeente en haar bestuur staan niet meer op afstand, maar juist middenin de maatschappij. Om te weten wat er leeft en daarop in te spelen. Het is daarom van belang dat het bestuur dichtbij, zichtbaar en bereikbaar (toegankelijk) is. Dat inwoners en ondernemers bij ze terecht kunnen. Informatie over wat er speelt en leeft halen we ook actief op.
Aan de andere kant willen we als bestuur en ambtelijke organisatie laten zien wat we doen, onder andere door open en transparante communicatie.
Samen denken, samen doen
Maashorst is een krachtige gemeente met zes dorpen die elk een sterke identiteit hebben. Ze worden allen gekenmerkt door een grote inzet en betrokkenheid van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We geven inwoners ruimte om zelf ideeën, plannen en initiatieven te ontwikkelen, passend bij de landelijke ontwikkelingen van individualisering. Andersom maakt de gemeente Maashorst ook keuzes in de projecten en onderwerpen die wij samen met inwoners willen vormgeven. Participatie in de gemeente Maashorst is daarbij heel belangrijk: daarmee geven we invulling aan onze ambitie “Samen denken, samen doen” en aan onze kernwaarde Samen.
De wijze waarop wij participatie vorm willen geven, bepalen we samen met de gemeenschap. We gaan in gesprek en werken gezamenlijk aan kernen CV’s (lees: curriculum vitae), de Maashorstagenda en uiteindelijk ons participatiebeleid. Deze laatste omvat ons handelingskader als het gaat om participatie in onze gemeente. Participatie bij initiatieven die komen vanuit de gemeenschap, maar zeker ook participatie rondom projecten en beleidsontwikkeling vanuit de gemeente zelf.
Sterk in de regio
Bij het realiseren van hun opgaven staan gemeenten sterker als ze samenwerken. Dit is ook de overtuiging van ons bestuur. Samenwerking versterkt de positie van Noordoost-Brabant. Daar willen wij een constructieve en sterke bijdrage aan (blijven) leveren. We zijn zichtbaar aanwezig in de regio, weten wat daar speelt en nemen daarin onze verantwoordelijkheid. Een mooi voorbeeld daarvan is onze rol binnen de Veiligheidsregio Brabant-Noord.
Om gericht in te kunnen zetten op de voor Maashorst relevante thema's is een regionaal adviseur actief. Deze adviseur legt voortdurend de verbinding van binnen naar buiten en omgekeerd.
Innovatie en klantvriendelijke dienstverlening
We leveren dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties die bij hen past. We verbeteren onze digitale dienstverlening nog verder en stimuleren het gebruik hiervan, maar het zal nooit het contact tussen onze inwoners en de gemeente volledig vervangen. We hebben namelijk ook oog voor onze inwoners die niet digitaal zijn ingesteld. In alle gevallen geldt dat de dienstverlening betrouwbaar en duidelijk moet zijn.
We meten de dienstverlening continu. We willen namelijk de meest klantvriendelijke gemeente van Brabant worden. Hiervoor stellen we in het 3e kwartaal van 2022 onze servicenormen vast zodat inwoners weten wat ze van ons mogen verwachten. Daarnaast gaan we de inwoners feedback vragen over onze dienstverlening. Deze feedback samen met de informatie uit onze systemen en klantreizen vormen de basis om dienstverlening te verbeteren en een hogere klanttevredenheid te krijgen
Een ander speerpunt is het digitaliseren van onze dienstverlening en het vergroten van klantgemak.
Onze inwoners willen hun vraag/aanvraag kunnen volgen zodat ze precies weten wat de status is en wie de behandelaar is. Eerder hebben we een uitvraag onder de inwoners van de toenmalige inwoners van Landerd en Uden gedaan en daar hebben ze aangegeven dat ze voor eenvoudige (aan)vragen heel graag digitaal transacties met ons willen doen. We hebben hier een start meegemaakt zoals de digitale aanvraag rijbewijs, de ontvangstbevestigingen die binnenkort geautomatiseerd naar onze inwoners verzonden worden. In 2023 onderzoeken we verder welke opties er zijn om onze inwoners het meeste klantgemak te geven als het gaat om inzicht in de status van hun (aan)vraag.
Door de verdergaande digitaliseringen kunnen we meer tijd besteden aan inwoners die onze ondersteuning nodig hard hebben. We creëren op korte termijn een aanspreekpunt per team, maar gaan met onze inwoners nadenken op welke wijze en waar we hen het beste kunnen helpen.
De manier waarop er binnen onze organisatie bestuurlijk en ambtelijk intern wordt (samen)gewerkt heeft grote invloed op de kwaliteit van de dienstverlening. We werken klantgericht, kennen de klant, digitaal of fysiek, en spelen in op de vraag. We organiseren onze werkprocessen volgens de zogenaamde methode van serviceformules en klantreizen. In september starten we met het trainen van onze medewerkers.
Ook onze communicatie heeft grote invloed op de kwaliteit van de dienstverlening. De ontwikkeling en implementatie van een schrijfwijzer voor Maashorst en trainingen om de organisatie communicatiever te maken zorgen voor een verbeterslag hierin.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Een bereikbaar en zichtbaar bestuur.
- Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio.
- Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente.
- Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening.
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties / activiteiten | 2023 | |
---|---|---|
1. |
Vervolg kennismakingsronde door de kernen in 2023 |
2023 |
2. |
Onderzoek naar oprichting Jongerenraad Maashorst |
2023 |
3. |
Vervolg Kindergemeenteraad voor 2023 en verder |
2023 |
4. | Onderzoek naar beste inrichtingsvorm voor ‘vast aanspreekpunt voor kern/wijk’ (aandachtwethouder of andere vorm) & dit implementeren | 2022-2025 |
5. | Deelname in minimaal 3 dagelijkse besturen van gemeenschappelijke regelingen en regionale samenwerkingsverbanden en ambtelijk kartrekker van minimaal 2 verbanden | 2022-2025 |
6. | Uitvoering programma Participatie: - Kernen CV’s en Maashorstagenda - Participatiebeleid - Ontwikkeling interne organisatie |
2022-2025 |
7. | Uniforme manier van werken participatie vanuit advisering participatieadviseurs | 2022-2025 |
8. | Training Factor C(ommunicatie) voor organisatie | 2023 |
9. | Ontwikkeling en implementatie Schrijfwijzer Maashorst | 2023-2024 |
10. | Doorontwikkeling digitale dienstverlening: - Meer gebruik van e-formulieren - Verbetering van inzicht voor de klant in de stand van zaken van een aanvraag - Maatwerk voor de klant - Aanspreekpunt voor niet digitale klant - Meer gebruik van E-diensten - Onderzoek naar aanvullende kanalen - Digitaal reserveringssysteem gemeentelijke accommodaties |
2022-2025 |
11. | Toegankelijke informatie: - Begrijpelijke taal in publicaties, brieven en op de website - Wet Digitale Toegankelijkheid - Openbaarheid van informatie |
2022-2023 |
12. | Optimaliseren van processen en klanttevredenheid: - Meten van de (digitale) dienstverlening - Inzichtelijkheid (track and trace) van (aan)vragen - Invoeren van klantinteractie- en volgsysteem - Klantreizen en procesverbetering op basis van serviceformules - Intern meldpunt voor overbodige regels - Persoonlijk aanspreekpunt per team |
2022-2025 |
Wat mag het kosten?
In deze programmabegroting hebben we in een aantal nieuwe wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur, representatiekosten | 13 | 13 | 13 | 13 | ||
Capaciteit t.b.v. regionale samenwerking | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Regionale samenwerking | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Verzekering risico arbeidsongeschiktheid college van B&W gemeente Maashorst | 21 | 21 | 21 | 21 | ||
Aanvulling op budget ontwikkeling participatie- en kernenbeleid | 90 | 90 | 90 | |||
Werkbudget participatie | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
Experimenten met nieuwe vormen van meedenken&meedoen | 12 | 12 | 12 | 12 | ||
Totaal | 202 | 292 | 292 | 292 |
Samenwerkingen
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
- AgriFoodCapital- Regio Noordoost Brabant
- Samenwerking As50
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
De gemeente Maashorst wil ook nadrukkelijk verantwoording afleggen met betrekking tot de z.g. majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Op dit moment zijn er in dit taakveld geen projecten die hieraan voldoen.