Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit is als volgt opgebouwd.
Nummer | Post | Bedrag (x € 1.000) |
---|---|---|
1. | Algemene reserve vrij besteedbaar | € 62.323 |
2. | Algemene reserve grondbedrijf | € 9.320 |
3. | Stille reserves | € 6.907 |
4. | Jaarrekeningresultaat | € 11.444 |
5. | Onroerende Zaakbelasting (onbenutte belastingcapaciteit) | € 8.242 |
Totale weerstandsvermogen | € 98.236 |
1. Algemene reserve vrij besteedbaar
De algemene reserve vrij besteedbaar bedraagt afgerond € 63 miljoen. Het verloop van de algemene reserve is zichtbaar bij ontwikkeling vermogenspositie.
2. Algemene reserve grondbedrijf
Het doel van de algemene reserve van het Grondbedrijf is het opvangen van eventuele nadelen op grondexploitatiecomplexen. Het vormt een risicobuffer op basis van het Meerjarenperspectief grondbedrijf. In de inventarisatie van de risico’s zijn ook de risico’s van het grondbedrijf opgenomen. Daarom wordt deze reserve meegenomen in de berekening van het weerstandsvermogen. De algemene reserve van het grondbedrijf bedraagt per 31 december 2023 € 9,3 mln.
3. Stille reserves
Onder stille reserves vallen onder andere de gemeentelijke gronden en panden die gewaardeerd zijn tegen de toen geldende aankoopwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat het een en ander per direct verkoopbaar is. De stille reserves bedragen € 6,9 miljoen per 31 december 2023.
4. Jaarrekeningresultaat
Het jaarrekeningresultaat over 2023 bedraagt € 11,1 mln positief. Na vaststelling van de Programmarekening wordt dit bedrag toegevoegd aan de Algemene reserve vrij besteedbaar. In de analyse van het resultaat is beoordeeld welke verschillen hiervan incidenteel en welke structureel zijn. De structurele afwijkingen worden betrokken bij het opstellen van de Kadernota en de Programmabegroting 2025 van de gemeente Maashorst.
5. Onbenutte belastingcapaciteit
De onbenutte belastingcapaciteit wordt berekend door de maximale tarieven te vergelijken met de tarieven van de gemeente Maashorst.
Berekening onbenutte belastingcapaciteit
Voor de maximale belastingtarieven wordt gebruik gemaakt van de normen voor het artikel 12 beleid. Dit betekent dat, indien de gemeente Maashorst niet meer in staat zou zijn om de structureel zich manifesterende risico’s binnen de exploitatie op te vangen, de gemeente door het Rijk gewezen zou worden op de mogelijkheid om de OZB tarieven te verhogen om zodoende meer structurele opbrengsten te realiseren. Dit noemt men het artikel 12-beleid.
Conform de berekening van het landelijk percentage van de WOZ waarde voor toelating tot artikel 12 en de daarvoor geldende wettelijke richtlijnen, is de onbenutte belastingcapaciteit voor de gemeente Maashorst berekend op € 8.242.000.
Voor de tarieven betreffende rioolrechten, afvalstoffenheffing en leges is op dit moment sprake van kostendekkende tarieven. Hier is geen sprake van onbenutte belastingcapaciteit.