Veiligheid - Openbare orde en veiligheid
Onder dit taakveld vallen o.a. openbare orde, de aanpak van ondermijning, sociale veiligheid en leefbaarheid. Wij werken aan een gemeente waarin iedereen zich veilig voelt. Dit draagt bij aan een prettige woon- en leefomgeving. We blijven actief om dit verder te verbeteren. Daarbij is het van belang dat we samenwerken met onze partners in het veiligheidsveld en met inwoners.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen een veilige woon- en leefomgeving realiseren/behouden, waar de bewoners zich prettig voelen.
Daarbij zetten we in op een integrale kijk op (de prioriteiten van) veiligheid en een integrale aanpak van veiligheidsproblemen met betrokkenheid van inwoners.
- De gemeenteraad heeft eind 2022 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) voor 2023-2026 vastgesteld. De prioriteiten liggen bij:
- De aanpak van ondermijnende criminaliteit
- Het verbeteren van digitale veiligheid
- Het voorkomen van maatschappelijke onrust
- De zorg voor een veilige woon- en leefomgeving
- Het verbinden van zorg en veiligheid
Wat hebben we bereikt?
Criminaliteitscijfers
Uit de politiecijfers over 2023 blijkt dat de traditionele vormen van criminaliteit (inbraken, diefstallen) zijn toegenomen ten opzichte van eerdere jaren. We gebruiken deze cijfers om samen met de politie prioriteiten te stellen. In 2023 is extra aandacht gegeven aan diefstal van (elektrische) fietsen.
Jeugdoverlast
Enkele jaren geleden is gestart met de gestructureerde aanpak van jeugdoverlast. Naast het verhinderen van overlast op zichzelf, willen we voorkomen dat de overlast in crimineel gedrag overgaat. Ook in 2023 is het jeugdsignaleringsoverleg met verschillende partners gevoerd.
Verbetering toezicht in wijken en stimuleren buurtpreventie
Het team BOA’s zet in op wijkgericht werken. Het stimuleren van buurtpreventie via WhatsApp- en/of Facebook-netwerken is onderdeel van onze aanpak. Er zijn verschillende buurtpreventieprojecten opgezet. Samen met de politie verbeteren we de contacten in de wijk daarnaast via het project Bondgenoten.
De BOA’s voeren een steeds uitgebreider takenpakket uit. Denk aan inzet bij evenementen, begeleiding van demonstraties en controles op illegale prostitutie. Ook andere afdelingen van de gemeente maken steeds meer gebruik van de BOA’s, zoals de controles op afval en hulp bij sociale problemen. In het natuur- en buitengebied (groene boa) zien we een stijgende trend van illegale stroperij, milieu- en drugscriminaliteit.
In 2023 hebben we City-control aangeschaft, een systeem waarin de boa's hun dagelijkse taken kunnen vastleggen. Hiermee kunnen we beter de inspanningen en resultaten monitoren. Ook hebben we besloten extra capaciteit in te zetten vanwege de opening van de noodopvang voor asielzoekers in het Van der Valk Hotel.
Aanpak van criminaliteit, fraude en ondermijning; Taskforce RIEC
Het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) Brabant Oost is in ons gemeentehuis gehuisvest. Dat heeft in 2023 aandacht besteed aan verschillende casussen, die vaak onze gemeentegrens overschreden.
Interventieteam Maas & Leijgraaf
In onze gemeente zijn in 2023 58 controles uitgevoerd/locaties bezocht met diverse ketenpartners, zoals de politie, omgevingsdienst, douane, NVWA, Nederlandse Arbeidsinspectie, Enexis en woningstichtingen.
Veilige Publieke Taak
Binnen de Maas & Leijgraaf-samenwerking zijn we in 2023 gestart met het projectmatig implementeren van de Brabantse Norm Weerbare Overheid. Die heeft tot doel dat we als overheidsorganisaties weerbaarder worden tegen ondermijnende criminaliteit.
Versterken informatiepositie
Met ingang van 2023 is structurele capaciteit beschikbaar gekomen om onze informatiepositie te versterken. Zo is in 2023 een Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) voorbereid, dat in het eerste kwartaal van 2024 gereed is. In 2023 zijn er diverse proefcasussen geweest en daaruit blijkt dat deze aanpak werkt.
Verbeteren samenwerking tussen taakvelden zorg en veiligheid
De samenwerking tussen de taakvelden zorg en veiligheid is de afgelopen jaren sterk verbeterd. De casuïstiek rondom zorg en veiligheid groeit door de ontwikkelingen in de maatschappij. De (door-)ontwikkelingen in de aanpak van personen met onbegrepen gedrag en nazorg voor ex-gedetineerden krijgen extra aandacht. Naast aandacht voor casuïstiek zijn we in 2023 gestart met ontwikkeling van beleid op een integrale aanpak voor de raakvlakken zorg en veiligheid. Dit doen we onder de noemer Sterke Sociale Basis.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Maken Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. | 2023 | Het integraal Veiligheidsplan wordt uitgevoerd | |
2. | De lessen uit diverse pilots vertalen naar 'wijkgericht werken' in alle kernen en gebieden. | 2023 | Dit is nog in ontwikkeling. | |
3. | Er zijn genoeg politieagenten en boa’s die goed toegerust en zichtbaar zijn. | 2023 e.v. | Dit is een vast bespreekpunt in elk bestuurlijk overleg met de politie. | |
4. | Deelnemen aan gezamenlijk integraal interventieteam Maas en Leijgraaf. | 2023 e.v. | Het Interventieteam Maas & Leijgraaf is opgestart en functioneel. | |
5. | Informatiepositie gemeente versterken door oprichting van een VIK (Veiligheids Informatie Knooppunt) . | 2023 | We liggen op koers. Het VIK wordt in 2024 voortgezet. | |
6. | Implementatie van en actieplan Veilige Publieke Taak. | 2023 e.v. | Dit is opgestart in 2023 en loopt door in 2024. | |
7. |
Inwoners en bedrijven zijn zich bewust van de risico’s van cybercriminaliteit en weten hoe ze zich daartegen kunnen beschermen. |
2023 e.v. | Informatiecampagne loopt | |
8. | Weerbaar maken maatschappij tegen invloeden ondermijning. | 2023 e.v. | | Er zijn verschillende informatietrajecten actief. |
9. | Er is een gezamenlijk plan van aanpak (gemeente, politie, woningbouwverenigingen en (welzijns-)partners) voor de bescherming van kwetsbare groepen. |
2023 | Goede samenwerking op casusniveau, nog niet planmatig uitgewerkt. | |
10. | Bij sociaal maatschappelijke casuïstiek is er een integrale aanpak van de gemeente en de (welzijns-) partners. | 2023 | | Er zijn verschillende overlegvormen actief op casuïstiek- en beleidsniveau. |
11. | Er is altijd minimaal één gespecialiseerde jeugdagent actief in onze gemeente. | 2023 en verder | Dit is gerealiseerd. | |
12. | We continueren de nauwe samenwerking tussen gemeente, politie en het jongerenwerk. | 2023 e.v. | Dit is gerealiseerd. Het jeugdoverleg is actief. | |
13. | Regievoerder jeugd ‘benoemen’, zodat er één aanspreekpunt is binnen de organisatie. | 2023 | We hebben een Adviseur Zorg en Veiligheid met specialiteit jeugd als aanspreekpunt | |
14. | We brengen agressie en bedreiging richting onze medewerkers en bestuurders tot een minimaal niveau. We hanteren een zerotolerancebeleid en doen altijd aangifte. |
2023 | Dit is onderdeel van het project Weerbare Overheid. | |
15. | Een meld- en registratiesysteem opzetten en bijhouden. | 2023 | | Gereed |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Boa-capaciteit | 88 | 88 | 88 | 88 | ||
Toerusting boa's | 43 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Versterken informatiepositie | 120 | 120 | 120 | 120 | ||
Regiovoerder jeugd benoemen | 62 | 62 | 62 | 62 | ||
Totaal | 43 | 276 | 276 | 276 | 276 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Aframen inhuurbudget projectleider Leefbaarheid wijken | 56 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Maaltijdvoorzieningen | 9 | 9 | 9 | 9 | ||||
Teruggave reserve zorg- en veiligheidshuis Brabant-Noordoost | 24 | |||||||
leges APV en Drank&Horeca | 14 | |||||||
vuurwerkevenementen voormalige gemeente Landerd | 8 | 8 | 8 | 8 | ||||
Opleidingskosten team veiligheid | 20 | |||||||
cameratoezicht | 37 | |||||||
Aanschaf BOA voertuig | 2 | 4 | 4 | 4 | ||||
Bereikbaarheidsdiensten AOV'ers | 3 | 16 | 16 | 16 | ||||
Niet realiseren besparing energielasten | 20 | |||||||
Totaal taakveld | 125 | 68 | 8 | 29 | 8 | 29 | 8 | 29 |
(x € 1.000)
Omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Voorfinanciering noodopvang asielzoekers | 500 | 500 | 500 | |||
Subsidie projectleider Weerbare overheid | 100 | 100 | 90 | 90 | ||
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | 100 | 600 | 90 | 590 | 500 |
Samenwerkingen
- Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
- Veiligheidsoverleg en districtelijk driehoeksoverleg
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.