Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen een belangrijke financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds (de algemene uitkering). Hiermee kunnen we een deel van onze uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college van B&W en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording.
Hoeveel geld gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van hun kenmerken en belastingcapaciteit. De belastingcapaciteit geeft aan hoeveel belasting een gemeente jaarlijks kan innen.
De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds onder meer naar:
• aantal inwoners;
• aantal jongeren;
• aantal uitkeringsgerechtigden;
• oppervlakte van de gemeente;
• grootte van de watergebieden.
Deze kenmerken heten maatstaven. Er zijn meer dan 60 maatstaven. Elke maatstaf heeft een bedrag voor elke 'eenheid’. De gemeente krijgt dus geld voor iedere inwoner, iedere jongere, enzovoorts.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Met een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat hebben we bereikt?
De meest actuele circulaire van het ministerie van BZK is de decembercirculaire. Deze hebben we verwerkt. Maar aangezien de circulaire pas op 6 december 2023 beschikbaar is gesteld, hebben we geen mogelijkheid gezien om deze circulaire ook op begrotingsbasis in onze administratie te verwerken, middels het budgetrecht van de raad. De laatste vergadering van de raad waar budgetten van 2023 kunnen worden aangepast, is namelijk de decembervergadering van 14 december geweest. Dit betekent dat een deel van het rekeningsaldo in principe hiermee al verklaard is (€ 3.535.667).
*bedragen x € 1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal algemene uitkering 2023 e.v. (Bestuursrapportage 2023) | 116.965 | 126.155 | 126.674 | 115.924 | 116.336 | 123.879 |
Eindstand na decembercirculaire 2023) | 120.465 | 127.113 | 126.678 | 115.931 | 116.343 | 123.885 |
Voordeel in 2023 nog niet verwerkt in eerdere planning en controlproducten | V 3.497 | V 958 | V 7 | V 7 | V 7 | V 7 |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering. | continue | Door de late aanlevering van de decembercirculaire is het niet gelukt om die ook in programmabegroting 2023 te verwerken. Neemt niet weg dat we de gevolgen prima in beeld hebben en meenemen in deze jaarrekening | |
2. | Het up-to-date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue | Op basis van de meest actuele werkelijke variabelen of anders op basis van gedegen prognoses hanteren we de diverse variabelen |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 ( x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
gevolgen sept circulaire'23 | 493 | 2.476 | 2.264 | 2.104 | ||||
-stelpost loon- en prijscompensatie | 1.313 | 1.113 | 1.015 | |||||
- stelpost taakstellingen | 293 | 112 | 29 | |||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | 493 | 870 | 1.039 | 1.060 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | 2026 incidenteel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.