Verkeer en vervoer-Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers), vervoer (personen en goederen) en de aanleg en het onderhoud van de bijbehorende infrastructuur en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat de gemeente Maashorst ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is en blijft. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten. Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner, met wie we samen aan de slag gaan. Ook kijken we of de toepassing van slimme technieken effect heeft, zoals Smart Mobility.
Dit jaar wordt de Omgevingsvisie aan de raad voorgelegd ter vaststelling. Als uitwerking daarvan zijn we alvast begonnen met het opstellen van het Beleidsprogramma Mobiliteit Maashorst. Daarin voegen we het mobiliteitsbeleid van Uden en Landerd samen en actualiseren het. Daarna stellen we een bijbehorend uitvoeringsprogramma op.
We willen de kerkdorpen bereikbaar houden met openbaar vervoer, gedeelde mobiliteit en flexvervoer. Samen met de Provincie (concessieverlener) en de regio (Regio Noordoost Brabant) onderzoeken we mogelijkheden om het openbaar vervoer te verbeteren door vervoer op maat. Studenten, forensen, mindervaliden en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Met de inzet van de Bus Rapid Transit (BRT) wordt in de toekomst de regionale bereikbaarheid per openbaar vervoer vergroot.
We willen het ook aantrekkelijker maken om te gaan fietsen en mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen. Fietsen is immers gezond en duurzaam. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. En ook binnen de kern Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen. Daar horen goede fietsenstallingen bij en voldoende mogelijkheden om elektrische fietsen op te laden. Verkeersveiligheid heeft onze speciale aandacht, vooral in de nabijheid van scholen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. In november 2023 is het nieuwe beleid vastgesteld. Daarin hebben we opgenomen dat alleen led-armaturen worden toegepast. Doordat we in 2023 veel armaturen hebben kunnen vervangen door led-verlichting, hebben we de landelijke energiedoelstelling 2030 al behaald (50% energiebesparing t.o.v. 2013). Lampen die energie-onzuinig zijn, hebben we vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons wegennet op het huidige kwaliteitsniveau, door het uitvoeren van groot en klein onderhoud en rehabilitaties/reconstructies. De criteria waarop we wel/niet ingrijpen toetsen, worden bepaald op basis van kwaliteit. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk anticiperen we op de klimaatsverandering. In 2023 is het beleidsplan Wegen van de gemeente Maashorst vastgesteld door de gemeenteraad.
Wat hebben we bereikt?
Samen met de provincie hebben we het voorbereidingstraject voor de herinrichting van de N264 afgerond en zijn we met het uitvoeringstraject gestart. We hebben een overeenkomst gesloten met betrokken uitvoerende partijen en een deel van de werkzaamheden is uitgevoerd. Het tweede deel volgt in 2024.
De snelfietsroutes zijn aangelegd aan de noord- en zuidzijde van Uden-centrum. Dat zal het fietsgebruik stimuleren. Zoals we in het uitvoeringsprogramma hebben gepland, wordt er onderzoek uitgevoerd naar de snelfietsroute Gennep-Uden (F264).
In het kader van de verkeersveiligheid is de middengeleider op de Runstraat/Schaijkseweg verwijderd.
Met andere regiogemeenten trekken we gezamenlijk op om regionale mobiliteitszaken op te lossen. Denk hierbij aan de MIRT A50 (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport), BRT (bus rapid transit), HUB-locaties en inzet van deelvervoer. Ook is in 2023 het aantal laadpalen flink uitgebreid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpak N264 / N605. | 2019-2024 | Voor de N605 is een inspiratieboek en ruimtelijk perspectief opgeleverd. Het beoogde tracé wordt verder uitgewerkt.
Daarnaast is het project N264 deels gereed. In 2024 volgt het overige deel van de N264. |
|
2. | Mobiliteitsplan Maashorst. | 2023-2025 | Door diverse factoren (o.a. uitstel vaststelling Omgevingsvisie) heeft de mobiliteitsvisie vertraging opgelopen. Daardoor is de visie pas in 2025 gereed. Om die reden is ook het vigerende GVVP met uitvoeringsprogramma geharmoniseerd. | |
3. | Onderzoek HUBS | 2022-2023 | Het locatie-onderzoek Maashorst is gereed en afgerekend. | |
4. | Aanpassingen Beukenlaan | 2023-2025 | Het project wordt later uitgevoerd i.v.m. werkzaamheden aan de Verlengde Noordlaan. Dit wordt voorbereid in 2024 en uitgevoerd in 2025. | |
5. | Rehabilitatie Mgr. Borretstraat | 2023-2025 | Een deel van de maatregelen zou in 2023 uitgevoerd worden en een deel in 2024. Door diverse oorzaken is geschoven met de planning. De rehabilitatie wordt in 2024 voorbereid en in 2025 uitgevoerd. | |
6. | Verbetering fietsveiligheid Rustraat Schaijk / Schaijkseweg Oss | 2023 | De middengeleider is verwijderd en overige aanpassingen nemen we mee met werkzaamheden aan de A50. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Mobiliteitsplan inclusief beleid fietsstromen | 125 | 50 | ||||
Bepalen locatie Hubs | 25 | |||||
Locatiekeuze fietsenstalling | 25 | |||||
Uitwerken voorkeursalternatieven N605 | 100 | |||||
Aanpassingen Beukenlaan | 60 | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Rehabilitatie Mgr. Borretstraat | 60 | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Verbetering fietsveiligheid Rustraat Schaijk / Schaijkseweg Oss | 25 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Totaal | 145 | 278 | 55 | 5 | 5 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
ontwikkelen en verdeling energielasten | 84 | 79 | 16 | 16 | ||||
investering N264 stikstofproblematiek hogere kosten uitvoering (250.000) | 4 | 8 | 8 | 8 | ||||
investering fietsstraat Volkelseweg (€ 115.000) | 2 | 4 | 4 | 4 | ||||
Investeren Halteparen HOV. Stijging inkomsten en uitgaven met (€ 57.750) | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Versneld verledden openbare verlichting. Krediet van 2027 naar 2024 (€ 380.000) | 11 | 22 | 22 | |||||
Violierstraat investering stijging subsidie € 1.072.025 en stijging uitgaven met € 645.375 | 7 | 14 | 14 | 14 | ||||
(< € 50.000) |
|
|||||||
Meerjareninvesteringsprogramma (MIP) 2024, aanpassing jaarschijf 2023 | 41 | |||||||
Totaal taakveld | 132 | 6 | 93 | 23 | 30 | 34 | 30 | 34 |
(x € 1.000)
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost-Brabant (Gebiedsgerichte Aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost-Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.