Economie en toerisme - Economische ontwikkeling
In het landelijk gebied spelen grote transitieopgaven zoals ‘bodem en water sturend’, klimaatadaptatie, stikstofproblematiek, vergroten biodiversiteit, etc. De landelijke en provinciale overheid sturen op de grote opgaven in het landelijk gebied. De provincie vertaalt dit in het Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). Maashorst heeft in de Omgevingsvisie aandacht voor de opgaven in relatie tot agrarische productie.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Op de bedrijventerreinen werken we samen met het parkmanagement aan de versterking van het economisch functioneren. We zijn bezig met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid in Uden, Voederheil II en Voederheil West in Zeeland en Reek-Zuid. We zoeken naar mogelijke nieuwe locaties voor bedrijventerreinen, met daarbij een brede afweging in de omgevingsvisie. In het centrum van Uden werken we samen met ondernemers en vastgoedeigenaren in het centrummanagement, met als doel om een goed voorzieningenniveau te bereiken. We zetten in op centrumpromotie en we werken aan de uitvoering van de centrumvisie. In de kernen werken we samen met de ondernemersverenigingen om het lokale bedrijfsleven te ondersteunen. We werken samen met ondernemers en onderwijs door ondersteuning van initiatieven op gebied van leren en werken. Door samenwerking met het startersloket Misfits ondersteunen we startende ondernemers in Maashorst.
In het landelijk gebied spelen grote transitieopgaven zoals ‘bodem en water sturend’, klimaatadaptatie, stikstofproblematiek, vergroten biodiversiteit, etc. De landelijke en provinciale overheid sturen op de grote opgaven in het landelijk gebied. De provincie vertaalt dit in het Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). Maashorst heeft in de omgevingsvisie aandacht voor de opgaven in relatie tot agrarische productie. In Agroproeftuin de Peel werken we samen met agrarische ondernemers die vernieuwen richting kringlooplandbouw. Aan de hand van initiatieven voeren we gesprekken met agrariërs over de mogelijkheden en ondersteunen we ontwikkelmogelijkheden in het buitengebied. In de regio Noordoost-Brabant werken we samen op economische thema’s zoals bedrijventerreinen, detailhandel, duurzaamheid en innovaties.
Wat hebben we bereikt?
We hebben alle onderwerpen op gebied van economie vanuit de voormalige gemeenten Uden en Landerd geharmoniseerd (= alle beleidsstukken en regelingen van de beide voormalige gemeenten vertalen naar nieuwe versies voor Maashorst). Zo hebben we de verordening Winkeltijden geharmoniseerd en we hebben subsidieregelingen opgesteld voor parkmanagement, centrummanagement, sfeeraankleding kernen, centrumpromotie Uden, ondersteuning startende ondernemers en hybride leren en werken. Hiermee hebben we de samenwerking met de ondernemersorganisaties verstevigd. Daarnaast hebben we gewerkt aan de uitvoering van de Centrumvisie Uden, een verkenning naar mogelijke nieuwe bedrijventerreinen, het opstellen van de visie toerisme en recreatie, samenwerking in de regio en de doorontwikkeling van Agroproeftuin de Peel.
Wat hebben daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Het realiseren van nieuwe bedrijventerreinen. | 2022-2026 | | In 2023 is een verkenning uitgevoerd naar de ruimtelijke mogelijkheden voor het toevoegen van bedrijventerreinen in gemeente Maashorst. Hierin is gekeken naar uitbreidingskansen rond bestaande bedrijventerreinen, waarbij rekening is gehouden met de uitgangspunten uit de (ontwerp-)omgevingsvisie. Uit deze verkenning kwamen enkele kansrijke locaties naar voren. Het vervolg is afhankelijk van de prioritering en de beschikbaarheid van capaciteit en budget. Voor een update van de projecten zie ‘fysieke bedrijfsinfrastructuur’. |
2. | We ondersteunen initiatieven op gebied van hybride leren en werken. | jaarlijks | We ondersteunen de initiatieven De Campus en Maashorst Academy, o.a. door middel van een subsidiebijdrage. De Campus biedt een open hybride leer- en werkomgeving voor jongeren in Maashorst, in nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen en bedrijven. De Maashorst Academy werkt aan de versterking van de leercultuur onder werkgevers in de gemeente door gezamenlijk opleidingen te verzorgen. | |
3. | We faciliteren (startende) ondernemers. | jaarlijks | | We verstrekken subsidie aan startersloket Misfits voor de ondersteuning van startende ondernemers in Maashorst. Daarnaast verstrekken we informatie aan ondernemers in reactie op vragen over vestiging, vergunningen en bestemmingsplannen. De gemeentelijke contactpersonen voor bedrijven proberen ondernemers zo goed mogelijk te helpen. |
4. | We werken samen met het parkmanagement aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen. | jaarlijks | We werken in het parkmanagement samen met SBBU. Belangrijke pijlers zijn veiligheid en duurzame bedrijventerreinen. Vanuit Keurmerk Veilig Ondernemers (KVO) zijn in 2023 camera's geplaatst op de bedrijventerreinen in Uden. De gemeente heeft hieraan een financiële bijdrage geleverd. Op het gebied van duurzaamheid is energie een belangrijk thema. SBBU werkt samen met de gemeente aan een verbreding van het werkgebied naar de bedrijventerreinen in Zeeland en Schaijk. Ook komt er in 2024 een naamsverandering, namelijk SBBM: Stichting Bedrijven Beheer Maashorst | |
5. | We geven uitvoering aan de Centrumvisie Uden in samenwerking met Uden Centrum Management. | jaarlijks | | In het kader van de centrumvisie hebben we gewerkt aan vergroening van het centrum (o.a. door realisatie van groene gevels en het plaatsen van boombakken), aanpassingen aan de openbare ruimte, planvorming voor herinrichting van de Sacramentsweg en de Galerij en de aanpak van leegstand. We verstrekken subsidie aan Uden Centrum Management. In deze stichting zijn de ondernemers, horeca en vastgoedondernemers in het centrum van Uden vertegenwoordigd. De stichting zet zich in voor de versterking van het economisch functioneren van het centrum van Uden. |
6. | We zetten in op de vermindering van leegstand in alle kernen. | jaarlijks | | Om de levendigheid en de uitstraling van de centrumgebieden te versterken in Schaijk, Reek, Zeeland, Volkel en Odiliapeel, ondersteunen we de ondernemersverenigingen met een financiële bijdrage voor de sfeeraankleding in de centrumgebieden. Hiervoor is in 2023 een subsidieregeling opgesteld. Voor Uden-centrum verrichten we met de stakeholders, waaronder de vereniging van vastgoedeigenaren, een onderzoek naar een leegstandsverordening. |
7. | We stellen een toeristische en recreatieve visie op. | 2022-2023 | We hebben een visie toerisme en recreatie opgesteld voor de hele gemeente Maashorst. Deze visie is in april 2023 door de raad vastgesteld. Een onderdeel van de visie is een uitvoeringsprogramma. Aan de hand van dit uitvoeringsprogramma hebben we in 2023 activiteiten opgepakt. | |
8. | We heffen toeristenbelasting en de inkomsten investeren we in de sector. | jaarlijks | |
De toeristenbelasting is geen doelbelasting. De uitgaven voor toerisme zijn voor een deel gekoppeld aan de opbrengsten van de toeristenbelasting. Hiermee realiseren we de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma van de visie toerisme en recreatie van gemeente Maashorst 2040. |
9. | We gaan in gesprek met agrarische bedrijven over een toekomstbestendige onderneming. | jaarlijks | | We doen bedrijfsbezoeken om te horen en zien wat er bij ondernemers speelt. Ook gaan we aan de hand van initiatieven van ondernemers in gesprek over de mogelijkheden. Daarbij betrekken we de doelen die we in het betreffende gebied willen bereiken en denken mee hoe het initiatief kan bijdragen aan die doelen. De nieuwe functie ‘strategisch adviseur landelijk gebied’ is in 2023 ingevuld. |
10. | We werken aan de verdere ontwikkeling van Agroproeftuin de Peel. | jaarlijks | | AgroProeftuin de Peel is de broedplaats voor vernieuwing en verduurzaming in de agrarische sector vanuit Noordoost-Brabant. In onze gemeente uit zich dat in een proeflocatie van 35 hectare waar boeren de ruimte krijgen om te pionieren met toekomstgerichte teelten. Daarnaast biedt de proeftuin projectondersteuning aan agrarische ondernemers in de hele regio Noordoost-Brabant. We werken aan een meerjarenplan voor het gebied en de doorontwikkeling van de proeflocatie in een 'kringlooplandbouwcampus'. Financiering vindt plaats t/m 2024 door RNOB, maar die heeft aangegeven niet structureel te kunnen blijven financieren. De provincie Noord-Brabant gaat financieel bijdragen. In 2024 vindt onderzoek plaats naar de benodigde cofinanciering. |
11. | We werken samen in de regio Noordoost-Brabant en AgriFood Capital en zetten Maashorst beter op de kaart. | jaarlijks | We werken in de regio samen op economische thema’s zoals bedrijventerreinen, detailhandel, duurzaamheid, innovatie en arbeidsmarkt. De regio RNOB heeft in 2023 de prognoses op de vraag naar bedrijfskavels op bedrijventerreinen verdiept. Maashorst heeft hierop ook een lokale verdiepingsslag gemaakt. Op basis van dit onderzoek maken de regiogemeenten in 2024 nieuwe afspraken over de bedrijventerreinen programmering. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe (bedragen x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 |
Inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Ontwikkelen MKB | 20 | 20 | 20 | 20 | |
2. | Centrumvisie uitvoering geven | 300 | 300 | 300 | 300 | |
3. | Ondersteuning startende ondernemers | 60 | 60 | 60 | 60 | |
4. | Versterking arbeidsmarkt (realisatie werken en leren) | 220 | 220 | 220 | 220 | |
Totaal | 600 | 600 | 600 | 600 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.