Economie en toerisme - Economische promotie
Tot dit taakveld rekenen we activiteiten die gericht zijn op het ‘op de kaart zetten’ van Maashorst, zoals:
- Promotie, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en arbeidskrachten.
- Het aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente.
- Investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken.
- Promotie toerisme.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We gaan aan de slag om Maashorst te profileren (= branding). We hebben bij onze herindeling het archetype ‘vrijzinnige durfal’ gekozen als typering die we willen navolgen. De aan dit archetype gekoppelde kernwaarden willen we steeds bewuster uitdragen. Branding begint van binnenuit, want alles wat onze inwoners, ondernemers en bezoekers zien, horen en ervaren, moet onze positionering en kernwaarden uitdragen. Wat we beloven moeten we immers ook daadwerkelijk waarmaken. Verder zetten we vanuit branding de parels van Maashorst ‘natuur en vrijetijd’ in de etalage. We richten ons dus vooral op natuurliefhebbers en levensgenieters. Hierbij werken we nauw samen met de sector toerisme & recreatie.
Gemeente Maashorst is een aantrekkelijke plek om te wonen, te werken en te bezoeken. Natuurgebied De Maashorst is de gemeenschappelijke verbinder. Dit grootste aaneengesloten natuurgebied van Brabant is onze groene troef. Als toeristische streek zetten wij Maashorst écht op de kaart. De vele overnachtingsmogelijkheden, het aanbod van recreatie en cultuur samen met de stadse voorzieningen, zorgen ervoor dat er voor ieder wat wils is.
Wat hebben we bereikt?
We stimuleren toerisme en recreatie door middel van branding richting onze inwoners en bezoekers. We brengen hierin het aanbod in natuur, vrijetijdvoorzieningen en cultuurhistorie onder de aandacht. Branding speelt ook voor de interne organisatie een belangrijke rol. We zetten in op onze kernwaarden. Daarnaast doen we onderzoek naar een geschikte locatie voor een evenemententerrein en zetten we in op de promotie van het centrum van Uden.
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Werk maken van vrije tijd. | jaarlijks | | We stimuleren recreatieve initiatieven van ondernemers, organisaties en inwoners. |
2. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied. | 2023 | Tijdens het locatieonderzoek in 2023 kwamen diverse locaties aan de orde. Een paar opties gaan we nu verder onderzoeken. Als daar een geschikte locatie uit voortkomt, nemen we hier een besluit over en starten we een planologische procedure. | |
3. | Doorontwikkeling Branding (voorheen Citymarketing). | 2022-2025 | | Voor de interne organisatie heeft branding in 2023 een belangrijke rol gespeeld in het cultuurtraject van Maashorst. Focus lag op het uitkristalliseren en eigen maken van de kernwaarden. Daarnaast is in 2023 een start gemaakt met strategische arbeidsmarktcommunicatie die moet aansluiten bij onze positionering en kernwaarden.
Voor de branding van Maashorst werken we sinds 2023 samen met SILO (social innovation and learning organisation). Dit initiatief is tot stand gekomen vanuit een co-creatie tussen gemeente Maashorst en Campus Uden. Jongeren vervullen er een centrale rol en leren door te doen. De jongeren zijn gekoppeld aan lokale experts die samen aan de slag zijn gegaan met de marketingactivatie voor Explore Maashorst. In 2024 zijn de activiteiten gericht op groei van de naamsbekendheid van Explore Maashorst. |
4. | Inzetten op centrumpromotie van Uden | jaarlijks | De UCO (Uden Centrum Ondernemers) ontvangt jaarlijks subsidie voor centrumpromotie van het Udense centrum. Hiervoor worden o.a. promotionele campagnes opgezet en evenementen georganiseerd voor de koopzondagen. Daarnaast werken we samen met het centrummanagement om de aantrekkelijkheid van het centrum voor bezoekers te vergroten. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(bedragen x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 |
Inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Voorbereiding realisatie evenemententerrein | 136 | 33 | ||||
Promotie toerisme | 68 | 68 | 68 | 68 | ||
Het project vitale toekomstbestendige vakantieparken uitbreiden naar de kernen Volkel, Uden en Odiliapeel | 60 | |||||
Totaal | 264 | 101 | 68 | 68 |
2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Stijging kosten kermis | 68 | 60 | 60 | 60 | ||||
Verkeersplannen | 75 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
markt- en standplaatsen | 9 | 5 | 3 | 2 | ||||
Totaal taakveld | 152 | 65 | 63 | 62 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.