Analyse op hoofdlijnen
Totaal saldo programma € 1.565.872 V
Samenkracht en burgerparticipatie | € 1.417.040 | V |
---|---|---|
Accommodaties (inclusief beleid) € 44.000 incidenteel nadeel Jaarlijks budget beschikbaar voor huurkostensubsidies en incidentele inrichtingskosten van de gemeentelijke maatschappelijke accommodaties. Er zijn in 2023 minder incidentele kosten geweest dan voorafgaand verwacht. De structureel beschikbare middelen krijgen een bestemming passend bij het nieuwe accommodatiebeleid. Voor incidentele subsidies geldt dat het restant aan middelen wordt veroorzaakt doordat er per jaar diversiteit is aan incidentele aanvragen voor onder andere oprichtingskosten. Het bedrag kan daarom enkel incidenteel worden afgeraamd en niet structureel. Dit jaar is er sprake van een incidenteel voordeel van € 7.000. Voor structurele subsidies geldt dat het restant aan middelen wordt veroorzaakt doordat er door lokale vrijwilligersorganisaties lagere subsidieaanvragen zijn ingediend dan in eerdere jaren voor de zogenaamde waarderingssubsidies. Dit als gevolg van minder leden bij verenigingen en stichtingen. Dit jaar is er sprake van een incidenteel voordeel van € 35.000. De aangevraagde bedragen fluctueren per jaar als gevolg van veranderingen in de ledenaantallen. Om die reden kan het bedrag enkel incidenteel worden afgeraamd en moet dit structureel behouden blijven. De Adviesraad Sociaal Domein is in 2023 gestart met een traject om zichzelf opnieuw neer te zetten. Hier zijn incidenteel extra kosten mee gepaard gegaan. Dit betreft een incidenteel nadeel van € 4.000. Vrijwilligerssubsidies € 38.000 incidenteel voordeel Voor de structurele vrijwilligerssubsidies is een incidenteel voordeel van € 35.000 ontstaan. In 2023 zijn er lagere bedragen voor waarderingssubsidies toegekend aan lokale vrijwilligersorganisaties door afname van de ledenaantallen. Omdat de aangevraagde bedragen jaarlijks fluctueren, moet uit voorzichtigheid het budget structureel behouden blijven. Algemene voorzieningen-Jeugd € 26.000 incidenteel nadeel Voor Compass Jeugdwerk Uden hebben we een incidenteel nadeel van € 12.000 op het budget. Dit komt deels doordat in de tweede financiële afwijkingsrapportage ten onrechte de subsidie voor groot onderhoud en de installatie van airconditioning bij De Pul is verlaagd. Conform het collegebesluit van 13 juni 2012 is het tweede deel van de subsidie alsnog verstrekt. Algemene voorzieningen-WMO € 29.000 incidenteel nadeel Het voordeel wordt ten eerste veroorzaakt een incidenteel voordeel van € 18.000 doordat de inzet van de GGD op Wmo Preventietaken éénmalig gefinancierd kon worden vanuit de Specifieke Uitkering voor GALA. Ten tweede is er minder wijkverpleging ingezet dan begroot wat een voordeel van € 15.000 oplevert. Dit betreft een incidenteel voordeel. Wijkverpleging is een onderdeel van de sterke sociale basis, waar op dit moment beleid voor ontwikkeld wordt. Tot slot is er per saldo een nadeel van € 4.000, met name vanwege een toenemend aantal mantelzorgcomplimenten. Welzijnswerk € 50.000 incidenteel voordeel Het voordeel op het Welzijnswerk vindt zijn oorzaak met name in een voordeel van € 31.000 op Opbouwwerk en vrijwillige inzet en mantelzorgondersteuning van € 21.000. Binnen deze budgetten was rekening gehouden met eventuele noodzakelijke extra inzet van ONS Welzijn. Dit is echter in 2023 nog niet volledig ingezet. Deze middelen kunnen incidenteel afgeraamd worden. Vanaf 2024 worden de middelen structureel ingezet voor het realiseren van het beleid op de sterke sociale basis. Sterke sociale basis € 23.000 incidenteel voordeel In afwachting van het nieuwe beleid 'Sterke sociale basis' zijn de projecten Netwerk van Voorzieningen in een "afgeslankte" vorm voortgezet. In 2023 hebben we op deze projecten een incidenteel voordeel gerealiseerd van € 23.000. Dit voordeel is voornamelijk het gevolg van het eenmalig dekking van een deel van de kosten voor samenwerkende professionals via de Specifieke Uitkering IZA van € 29.000. Daartegenover staat hogere personeelskosten van € 6.000 (nadelig) omdat besloten is om de wijkondersteuners in 2023 ook een thuiswerkvergoeding en een periodieke loonsverhoging toe te kennen. Project Integrale Zorgakkoord (IZA) Voor 2023 zijn de regionale middelen voor het IZA éénmalig naar rato verdeeld aan de regiogemeenten. Voor Maashorst gaat het om € 455.000. Vanaf 2024 worden de regionale middelen ingezet in lijn met het regionale uitvoeringsprogramma IZA. De regiogemeenten verantwoorden ieder voor zich de ontvangen middelen voor 2023 via de centrumgemeente Den Bosch aan het rijk. De ontvangen middelen leiden tot voordeel van € 455.000 op de inkomsten, omdat deze niet opgenomen waren in de begroting. Ten tijde van de begroting was niet bekend dat we deze middelen zouden ontvangen. Tegelijkertijd is er een nadeel van € 455.000 op de uitgaven ter verantwoording van de ontvangen middelen. Deze uitgaven waren ook niet voorzien en daarom niet begroot. Vluchtelingenwerk € 75.000 incidenteel voordeel Met de komst van de nieuwe Wet Inburgering kunnen de kosten van daadwerkelijk gestarte trajecten Maatschappelijke Begeleiding die Vluchtelingenwerk voor ons uitvoert, doorbelast worden aan de budgetten voor Wet Inburgering. In 2023 ging dit om een bedrag van € 102.000. Dit heeft geleid tot het voordeel van € 75.000 op Vluchtelingenwerk. Dit voordeel is een incidenteel voordeel. De kosten voor Vluchtelingenwerk stijgen in 2024 aanzienlijk. De hoogte van de aanvraag van vluchtelingenwerk is ook altijd afhankelijk van de taakstelling statushouders, die jaarlijks kan wijzigen en momenteel jaarlijks stijgt. Daarnaast is de hoogte van de doorbelasting aan de budgetten voor de Wet Inburgering jaarlijks onzeker. Aan het einde van het jaar kunnen wij pas vaststellen welk deel van de subsidie wij kunnen betalen vanuit de Wet Inburgering omdat wij dan pas de feitelijke aantallen gerealiseerde trajecten weten. Huisvesting Oekraïners € 1.215.000 incidenteel voordeel In de 1ste afwijkingenrapportage is 2023 een rijksbijdrage 2023 van € 5.665.000 budgetneutraal verwerkt in de begroting, omdat we deze bijdrage destijds verwachtten. Het doel was om hiermee de exploitatiekosten van de huidige locaties te kunnen dekken. De werkelijke uitkering is vastgesteld op € 5.730.000. Het verschil is te verklaren doordat een vergoeding voor uitvoeringskosten voor de leefgeldregeling niet was meegenomen. Een incidentele meevaller van € 65.000. "Conform het overhevelingsvoorstel 2022 -2023 is het restantbudget van 2022 van € 2.361.000 daaraan toegevoegd, met als doel het bekostigen van extra inhuur voor het inlopen van achterstanden in de gemeentelijke organisatie die zijn ontstaan door de uitvoering van het Oekraïneproject in 2022 en om eventuele exploitatietekorten in 2023 op te kunnen vangen. Daarvoor is € 203.000 benut. In de afwijkingenrapportage is daar eerder al € 1.000.000; vrijgevallen. Doordat er naar verwachting geen exploitatietekorten zijn in 2023 en de werkelijke kosten voor het inlopen van achterstanden lager blijken te zijn dan het overgehevelde budget, ontstaat op het overgehevelde budget van 2022 een éénmalige vrijval in 2023 van nog eens € 1.158.000. Financiering van de gemeentelijke opvanglocaties voor ontheemden uit Oekraïne vindt plaats door het Rijk op basis van normbedragen. Voor 2023 zijn de werkelijke kosten onder de normvergoeding gebleven, onder andere op personele inzet waardoor op de middelen voor 2023 een éénmalige vrijval van € 500.000 ontstond die al gemeld is in de 2e afwijkingenrapportage" |
Wijkteams (toegang) | € 203.737 | V |
---|---|---|
Praktijkondersteuning POH Jeugd GGZ € 199.000 incidenteel voordeel Het voordeel wordt veroorzaakt doordat de kosten voor praktijkondersteuning POH GGZ éénmalig gefinancierd kon worden vanuit de Specifieke Uitkering voor IZA. |
Inkomensregelingen (inclusief armoedebeleid) | € 1.429.472 | V |
---|---|---|
P-wet inkomensregelingen € 1.203.000 voordeel Ontwikkelingen in het klantenbestand Het aantal aanvragen en toekenningen van uitkeringen, zoals de Algemene Bijstand, Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (Ioaw), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz), en de inzet van Loonkostensubsidie (LKS) verandert jaarlijks. Deze veranderingen zijn mede afhankelijk van de economische situatie. In 2023 bleef het klantenbestand voor de Algemene Bijstand, Ioaw, Ioaz en Bbz nagenoeg stabiel, variërend van 662 cliënten aan het begin tot 664 aan het einde van het jaar. Echter, het aantal cliënten met LKS is toegenomen van 179 aan het begin naar 195 aan het einde van 2023. Voordeel op inkomensregelingen € 972.000. De gemeente Maashorst ontvangt van het Rijk een Gebundelde Uitkering (BUIG) om deze uitkeringen te bekostigen. Vanwege macro-economische ontwikkelingen en stijgingen van de wettelijke minimumlonen heeft het Rijk het BUIG-budget voor 2023 definitief met € 1.734.000 (voordelig) bijgesteld naar € 14.727.000. In de laatste afwijkingsrapportage van 2023 is maar deels rekening gehouden met dit voordeel. De uitgaven aan uitkeringen bedroegen in 2023 per saldo € 13.005.000, wat resulteerde in een totaal voordeel van € 1.722.000. In de begroting van gemeente Maashorst wordt hiervan € 750.000 als meerjarig structureel voordeel ingeboekt. Ondanks de stijging van de uitkeringen door de wettelijke verhoging van het minimumloon, is er een financieel voordeel op de uitkeringen ontstaan van € 972.000 (2022: € 529.000). Met de verwachte ontwikkelingen in 2024, waaronder de stijging van het BUIG-budget met 3% en een verwachte daling van het aantal cliënten door het project ‘Iedereen Kans op Werk’, wordt een bedrag van € 750.000 als extra structureel voordeel aangemerkt. Hiermee komt het totale structureel ingeboekte voordeel op BUIG € 1.500.000. Het restant van € 222.000 wordt uit voorzichtigheid incidenteel aangemerkt om eventuele groei van de uitkeringen en Loonkostensubsidie op te kunnen blijven vangen. Overige voordelen inkomstenregelingen € 231.000 Daarnaast is er op de inkomensregelingen incidenteel een voordeel gerealiseerd van € 231.000 door een positieve waardering van het debiteurenbestand en een correctie op de crediteurenpositie. Het debiteurenbestand wordt jaarlijks bij het opmaken van de jaarrekening op inbaarheid beoordeeld en bijgesteld. Voortgang project ‘Iedereen Kans op Werk’ In 2023 is het project “Iedereen Kans op Werk” gestart. Het doel van het project is het blijvend verlagen van het uitkeringsbestand door het plegen van interventies, met aandacht voor ontwikkelingen op landelijk, regionaal en gemeentelijk niveau. In 2023 en begin 2024 is vanuit het project extra personeel ingezet en worden intern enkele werkprocessen aangepast. De resultaten van dit project worden daarom in de loop van 2024 verwacht. Hoewel het uitkeringsbestand in 2023 eerder daalde door vroege interventies, is tegen het einde van het jaar een stijging te zien, onder andere door meer jongeren die een uitkering aanvroegen. Deze stijging is een landelijke tendens. WGS schuldhulpverlening € 82.000 incidenteel voordeel Project Ondersteuning gedupeerden bewindvoerderskantoor. In maart 2022 heeft de rechtbank een bewindvoerder uit Uden per direct uit zijn ambt ontheven. Sindsdien zijn de gedupeerden van deze bewindvoerder op diverse manieren ondersteund, voornamelijk via reguliere mogelijkheden zoals Bijzondere Bijstand. Op 27 september 2022 heeft het College besloten om de gedupeerden aanvullend te ondersteunen door een financiële compensatie te verlenen die de duur van individuele schuldsaneringstrajecten verkort met twee jaar. Hierdoor zullen de schuldtrajecten in 2024 eindigen, samen met deze aanvullende ondersteuning. Deze maatregel biedt compensatie voor de tijd die de gedupeerden hebben verloren door het onjuiste handelen van de bewindvoerder. Door een omissie is het resterende budget van € 90.000, bestemd voor dit project, niet overgeheveld naar 2024. Overige uitgaven Schuldhulpverlening WGS schuldhulpverlening De lagere werkelijke uitgaven (€ 58.000 nadelig) zijn te verklaren doordat op 1 februari 2023 een wetswijziging is ingegaan. Dit heeft geleid tot de beëindiging van een aantal uitkeringen Leefgeld van bijvoorbeeld kinderen/partners van werkende Oekraïners. Daarnaast is de wooncomponent die Oekraïners ontvangen in de particuliere opvang (POO) bijgesteld naar € 93 per persoon per maand, dit geldt zowel voor volwassenen als voor minderjarigen. Tot slot, wordt vanaf 1 februari 2023 een staffel gehanteerd naar de omvang van het gezin voor het deel van de toelage dat bedoeld is voor voeding. Dat betekent, hoe groter het gezin, hoe lager de maandelijkse voedselcomponent per persoon. Met deze wijzigingen wordt de regeling meer in lijn gebracht met bestaande regelingen voor asielzoekers, statushouders en bijstandsgerechtigden. Dit alles leidt tot een incidenteel voordeel op de uitgaven. Middels SiSa worden de werkelijke kosten vergoed door het rijk. Er is daarom tegelijkertijd sprake van een incidenteel nadeel op de inkomsten. |
Begeleidende en arbeidsparticipatie | € 330.237 | V |
---|---|---|
Participatiewet-beschut werk Mensen met een indicatie beschut werk worden in toenemende mate geplaatst bij IBN, wegens het hoofdaannemerschap beschut werk van IBN. Hierdoor worden minder begeleidingskosten betaald aan andere werkgevers (€ 10.000 voordelig). Participatiewet re-integratie-BTW compensatiefonds € 120.000 incidenteel voordeel Een voordeel van € 96.000 betreft een teruggaaf van BTW van de belastingdienst voor betaalde re-integratietrajecten 2021. Dit vanwege een correctie achteraf. Re-integratie-activiteiten zijn namelijk BTW-compensabel. Daarnaast is er sprake geweest van € 24.000 aan inkomsten als gevolg van terugvorderingen op te veel betaalde bedragen aan re-integratiebedrijven. Deze bedragen zijn achteraf niet ingezet voor trajecten. Deze inkomst is daarmee in feite een correctie op de uitgaven aan re-integratietrajecten. Participatiewet reïntegratie € 196.000 incidenteel Er is in 2023 een stuk minder uitgegeven aan re-integratie dan begroot (€ 196.000 voordelig). Hier zijn verschillende oorzaken voor: Het betreft een incidenteel voordeel, omdat de verwachting is dat in 2024 weer meer wordt uitgegeven aan re-integratie. We verwachten dit vanwege een nieuwe aanbesteding van re-integratieproducten (waarin prijsstijgingen van de afgelopen jaren doorwerken) en vanwege een hogere inzet van re-integratie voor inburgeraars. Daarnaast zal ook het project “Iedereen kans op werk” een grotere inzet van re-integratiemiddelen tot gevolg hebben. |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | € 99.197 | N |
---|---|---|
WMO maatwerkvoorzieningen € 99.000 incidenteel voordeel De kosten voor individuele maatwerkaanpassingen aan woningen vertonen door de jaren heen een fluctuerend patroon. Dit maakt de budgettering complex. In 2023 leidde dit tot een incidenteel nadeel van € 212.000. Voor de andere individuele maatwerkvoorzieningen binnen de Wmo (rolstoel en vervoer) is er een nadelig saldo van € 20.000. Daarentegen hebben we een eenmalig voordeel gerealiseerd van € 106.000 op de uitgaven voor trapliften door deze te dekken uit de Specifieke Uitkering voor GALA. |
||
Maatwerk dienstverlening 18+ |
€ 629.753 |
N |
---|---|---|
WMO hulp bij het huishouden € 38.000 nadeel Bij de laatste afwijkingenrapportage is een verwacht voordeel gemeld van € 600.000, omdat er sprake was van oplopende wachtlijsten in 2023 tot ruim 8% van het aantal cliënten (peildatum augustus 2023). Deze wachtlijsten leiden tot minder uitgaven. Deze inschatting is iets te ruim gebleken wat resulteerde in een nadelig effect van € 38.000. Het betreft een incidenteel nadeel omdat vanaf 1-1-2024 het nieuwe contract van kracht is geworden en de begroting op basis van de aanbestedingsresultaten al is aangepast. WMO begeleiding & dagbesteding € 744.000 nadeel "Bij de laatste afwijkingenrapportage is een voordeel van € 500.000 gemeld op de uitgaven van Begeleiding (€ 350.000) en Dagbesteding (€ 150.000). Dit voordeel is ingeboekt omdat er sprake was van wachtlijsten en de verwachting was dat deze niet ingelopen zouden zijn voor het einde van het jaar. Voor de Dagbesteding is deze voorspelling juist gebleken. Voor Begeleiding de voorspelling geheel anders uitgepakt. In het laatste halfjaar is met name het aantal cliënten met Wmo Begeleiding (+71 cliënten ten opzichte van 2022) fors toegenomen. Dit komt doordat er bij aanbieders meer ruimte beschikbaar kwam voor extra cliënten en doordat er binnen de gemeente extra personele capaciteit beschikbaar was voor de afwikkeling van de aanvragen. Deze extra personele capaciteit kwam door een uitgestelde implementatie van een nieuw contract voor Hulp bij het Huishouden. Daarnaast werd in het verleden bij een begeleidingsbehoefte die iets meer was dan de "waakvlam-begeleiding", maar nog geen sprake was van "intensievere begeleiding", een dubbele waakvlamindicatie afgegeven. Dit was vanwege het aanzienlijke verschil in zorgzwaarte tussen de categorieën. Sinds 2023 is dit niet meer mogelijk, waardoor consulenten bij een begeleidingsbehoefte waarbij de waakvlambegeleiding ontoereikend is, direct een indicatie voor de intensievere en duurdere begeleidingsvorm moeten toekennen. Het signaal is gegeven aan de regionale inkoopfunctie om de inkoop beter op deze situatie af te stemmen in de toekomst. Van deze €744.000 is naar verwachting € 250.000 als structureel nadeel te melden. De overige € 494.000 wordt vooralsnog als incidenteel nadeel aangemerkt omdat de begroting van 2024 en verder deze ruimte lijkt te hebben. Daarnaast wordt de afloop van het inkoopvraagstuk rondom de waakvlamindicatie afgewacht. Inloopfunctie GGZ € 112.000 voordeel Het voordeel wordt veroorzaakt doordat de kosten voor de inloopfunctie GGZ éénmalig gefinancierd kon worden vanuit de Specifieke Uitkering voor IZA. WMO regiotaxi € 19.000 incidenteel voordeel In de laatste afwijkingenrapportage van 2023 was de verwachting dat het vervoersvolume lager zou uitkomen dan eerder geprognosticeerd. Deze ontwikkeling heeft zich doorgezet en per saldo tot een voordeel van € 19.000 geleid. De verwachting is dat het volume zich op termijn weer naar het oude niveau zal herstellen, zodat het voordeel op de Wmo-regiotaxi als incidenteel is aangemerkt. WMO eigen bijdrage € 21.000 incidenteel nadeel De toename van het aantal Wmo-voorzieningen door de toepassing van het abonnementstarief heeft niet altijd geleid tot een stijging van de te ontvangen eigen bijdrage. Bij stapeling van nieuwe voorzieningen heeft dit geen effect op de te ontvangen bijdrage. Het nadeel in de inkomsten van € 21.000 is vooralsnog als incidenteel aangemerkt omdat er een stijging is te zien in het aantal Wmo-cliënten in 2023. Project 'Transformatieopgave bescherm wonen' € 40.000 incidenteel voordeel Binnen het project "Transformatieopgave Beschermd Wonen" zijn inmiddels een tweetal pilots uitgevoerd in 2023: "Stepstones" en "Plan Herstel". Het restant budget in 2023 is middels een overhevelingsvoorstel overgeheveld naar 2024. Het voordeel van € 40.000 wordt veroorzaakt doordat de kosten voor "Plan Herstel" éénmalig gefinancierd kunnen worden vanuit de Specifieke Uitkering voor IZA. |
Maatwerk dienstverlening 18- | € 1.085.664 | N |
---|---|---|
Gespecialiseerde jeugdhulp € 1.086.000 nadeel Op de gespecialiseerde jeugdhulp is in 2023 een nadeel behaald van totaal € 1.086.000. We zien een verschuiving van de regionale gespecialiseerde zorg naar de lokaal ingekochte zorg. Lokaal budgettaire kader Regionaal budgettaire kader Voor wat betreft het regionaal budgettair kader is er sprake van een voordeel van € 309.000. Gelijktijdig is de trend landelijk waarneembaar dat de aantallen unieke jeugdigen en de complexiteit van de casussen in de jeugdzorg snel toeneemt. We verwachten bij ongewijzigd beleid dat het tekort structureel van aard is. Daarom wordt het nadeel € 1.085.000 voor nu als structureel aangemerkt. Bij het opmaken van het nieuwe budgettaire kader Jeugd 2024 (Lokaal en Regionaal) wordt nader beoordeeld in hoeverre middelen structureel herzien moeten worden. Besluitvorming door het Rijk over de hervormingsagenda waaronder de normalisatie en reikwijdte van Jeugdwet heeft mogelijk invloed op de ontwikkeling van de aantallen en uitgaven. Deze ontwikkeling wordt zo nodig met een separaat voorstel aan de Raad voorgelegd. |