Sociaal domein - Samenkracht en Burgerparticipatie
Onze inwoners zijn zelfredzaam. Ze doen naar vermogen mee aan de samenleving. Iedereen is anders en situaties zijn niet gelijk. Inwoners zullen op hun eigen manier moeten omgaan met de uitdagingen en kansen die het leven biedt. Incidenten en moeilijkheden horen bij het leven en kunnen in de meeste gevallen opgevangen worden door de eigen draagkracht, het netwerk en een sterke sociale basis. Hierbij is het niet altijd nodig om gespecialiseerde hulp of ondersteuning in te zetten.
In de wijken/kernen hebben we een sterke sociale basis waar de meeste hulpvragen worden opgelost. Een sterke sociale basis bestaat uit basisvoorzieningen die raken aan alle aspecten van het dagelijkse leven. Denk aan: mogelijkheden voor ontmoeting, verenigingsleven, onderwijs, opvoeding, werk, gezondheid, wonen, bewegen, cultuur en veiligheid. Alles bij elkaar vormen die voorzieningen een vangnet van sociale contacten, hulp en ondersteuning. Ze zijn aanwezig in de wijken/kernen, zichtbaar en laagdrempelig. Iedereen kan er gebruik van maken.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat de ontmoetingspunten in onze wijken en kernen (zelfstandige locaties of onderdelen van maatschappelijk vastgoed zoals schoolgebouwen) deskundigheid bieden op de meest voorkomende vragen om inwoners dicht bij huis te ondersteunen. De ontmoetingspunten met wijk- of dorpsondersteuners genieten ook het vertrouwen van inwoners en zij weten deze dan ook steeds beter te vinden voor vragen uit het dagelijks leven waar ze zelf niet uitkomen.
Daarnaast willen we dat dorpshuizen en multifunctionele accommodaties (MFA’s) optimaal worden benut voor ontmoeting en het elkaar leren kennen. Betaalde en onbetaalde professionals en vrijwilligers moeten er kunnen samenwerken in activiteiten, waardoor meer inwoners elkaar ontmoeten in deze gebouwen.
We zetten in op vroegsignalering en preventie. De basis hiervoor ligt in de dorpshuizen, MFA’s en overige voorzieningen, waaronder ons bloeiende verenigingsleven. Voor vragen uit het leven van alledag (van jongeren zelf of gesteld via hun ouders) willen we dat er in de kernen en wijken direct ondersteuning beschikbaar is, zonder dat er een beschikking nodig is. Ons preventie-aanbod is toegesneden op alle leeftijdsfases (jongeren/jeugd, volwassen/werkenden en ouderen) en domeinen (wonen, ondersteuning, financiën enz.). We werken integraal, over de grenzen van de sociale wetten en de verschillende domeinen heen, maar hebben aandacht voor specifieke doelgroepen. Dat zijn in elk geval: jongeren/jeugd, ouderen, dementerenden en GGZ-cliënten. Voor alle levensfases ontwikkelen we specifiek beleid en zorgen we voor voorzieningen. Ook willen we preventieve activiteiten organiseren. Zo zullen we onder andere aandacht besteden aan het omgaan met geld en het voorkomen van verslavingen.
Iedereen kan meedoen in Maashorst. We willen dan ook (aantoonbaar) de acceptatie vergroten van de LHBTIQA+ gemeenschap.
Wat hebben we bereikt?
In 2022 hebben we een strategisch kader opgesteld voor toekomstige ontwikkelingen in het sociaal domein. Daarin ligt een belangrijke nadruk op preventie, eigen kracht van inwoners en het benutten van algemene voorzieningen in hun nabije omgeving. Dit kader biedt koers voor de verdere beleidsontwikkelingen op de verschillende terreinen binnen het sociaal domein. In 2023 zijn hierin de eerste stappen gezet door onder andere te starten met het opstellen van een beleid gericht op het neerzetten van een sterke sociale basis in de wijken/kernen van onze gemeente.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We ontwikkelen beleid om een stevige sociale basis te creëren in de wijken (wijkgericht werken) | 2023-2024 | | De beleidsontwikkeling is in 2023 gestart en wordt in Q2 2024 afgerond. |
2. | Vanuit de behoefte in de wijken en kernen investeren we (o.a. wijziging en uitbreiding voorliggend veld en financieel) in effectieve en efficiënte interventies en professionele inzet. We houden rekening met de diverse levensfasen en werken integraal. Daarbij hebben we specifieke aandacht voor preventie en vroegsignalering. De opbrengst hiervan wordt geborgd in de aanpak vanaf 2025. | 2023-2024 | In 2023 is het preventieteam jeugd actief geworden in de gehele gemeente Maashorst. Hun aanpak maakt onderdeel uit van de beleidsontwikkeling ‘Sterke sociale basis’. In dat beleid krijgen ook de andere voorliggende voorzieningen en de aanpak in de wijk verder vorm. | |
3. | We ontwikkelen accommodatie- en tarievenbeleid Maashorst. | 2023-2024 | Dit is doorgeschoven naar 2024 en volgt dezelfde planning als het beleid op de Sterke Sociale Basis, vanwege de onderlinge samenhang | |
4. | We ontwikkelen een inclusieagenda Maashorst. | 2023 | In 2023 is het plan van aanpak opgesteld en de uitwerking vindt plaats in Q4 2024. | |
5. | Samen met ketenpartners signaleren we maatschappelijke vraagstukken die we door middel van preventieve activiteiten kunnen beïnvloeden. | 2023 | Dit is onderdeel van de uitvoering van het beleid op de sterke sociale basis. Deze start in Q3 2024. | |
6. | We willen een bijdrage leveren aan de asiel- en vluchtelingen crisis in Nederland | 2023/2024 | Eind 2023/begin 2024 is een noodopvang van het COA gerealiseerd voor maximaal 300 personen. | |
7. | We realiseren voldoende opvangplekken voor ontheemden uit Oekraïne | 2023 | Dit is onderdeel van nog extra te realiseren opvangplekken in 2024. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Transformatiebudget Sterke Sociale Basis in de Wijken en Kernen |
500 | ||||
Jongerenwerk (Ambulant Jongerenwerk en Join Us) | 67 | 67 | 67 | 67 | |
Depressie- en suïcidepreventie op basis van het programma Storm |
80 | 81 | 83 | 85 | |
Verbouwing foyer Wapen van Reek | 275 | 8 | 16 | 16 | 16 |
Digitale toegangscontrole accommodaties | 15 | ||||
Operationele beheerthema's in MFA Muzerijk | 42 | ||||
Verbouwing Dorpshuis Phoenix | 50 | 1 | 3 | 3 | 3 |
Mantelzorgcompliment | 76 | 76 | 76 | 76 | |
Totaal | 325 | 789 | 243 | 245 | 247 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 (x € 1.000)
Omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Aframen budgetten De Vlashoeve als gevolg van verkoop | 54 | 53 | 58 | 56 | 58 | 56 | 58 | 56 |
Investering Herstel pand Udensedreef 1 Schaijk (€ 80.868 -/-inkomsten € 5.000= € 75.868) | 2 | 4 | 4 | 4 | ||||
Preventiematrix Jeugd | 53 | |||||||
Opbouwwerk | 100 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Exploitatie peelhonk | 16 | 22 | 16 | 16 | 16 | 15 | 16 | 15 |
Huur bibliotheek Schaijk | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||
Vervallen bijdrage servicekosten Muzerijk | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Aframen sluitpost De Balans | 15 | |||||||
Beheerthema's Muzerijk | 20 | |||||||
Zelfbeheer ontmoetingsplein Mellepark (zie ook onder incidenteel) | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
Onderhoudskosten diverse ontmoetingspleinen | 38 | |||||||
Realisatie Dorpshuis Zeeland | 10 | 19 | 18 | 18 | ||||
Diverse subsidies Jeugd- en Jongerenwerk | 36 | |||||||
Eénmalige Subsidie MuzeMobiel 2024 | 8 | 8 | ||||||
Realisatie Commerciële Ruimte Kinderopvang IKC West | 5 | |||||||
Kinderopvang Inspectie en Handhaving | 8 | 8 | 8 | 8 | ||||
Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie | 15 | |||||||
Preventie Project Storm | 23 | |||||||
Wmo Preventie Lokaal | 15 | |||||||
Wmo Wijkverpleging | 20 | |||||||
Subsidie Regiodeal Pilot Uden-Zuid | 32 | |||||||
Totaal taakveld | 363 | 183 | 117 | 85 | 108 | 76 | 108 | 76 |
Omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Zelfbeheer ontmoetingsplein Mellepark | 90 | |||||
GALA Sociaal Domein | 280 | 280 | ||||
Project Huisvesting Ontheemden uit Oekraïne | 1.500 | |||||
Totaal taakveld | 1.870 | 280 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.