Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Riolering
Uit het oogpunt van volksgezondheid en veiligheid zorgen wij voor de afvoer van stedelijk afvalwater en afvloeiend hemelwater en voor het grondwater. Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor:
• inzameling en transport van huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater
• inzameling, transport en verwerking van hemelwater
• voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater
• bestrijding van verontreiniging van oppervlaktewater
• de baten van riool- en waterzorgheffing voor niet-woningen en voor woningen
• de kosten en invordering van de riool- en waterzorgheffing.
In het Programma Omgevingswet Water & Riolering (POW&R ) staat omschreven hoe we invulling geven aan de plicht die we hebben voor het zorgen voor het riool en de taken voor water.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Door klimaatverandering nemen de extremen in het weer toe. We krijgen steeds vaker te maken met hevige neerslag en periodes met hitte en droogte. Hiermee moeten we rekening houden bij ruimtelijke opgaven.
Bij renovaties en vervangingen in de openbare ruimte streven we naar een prettig leefbare openbare ruimte, waar het goed toeven is. We gaan aan de slag met de nieuwste inzichten rondom duurzaamheid en klimaatadaptatie
Wat hebben we bereikt?
Het is een doorlopende opgave om te komen tot een leefomgeving die ‘klimaatveerkrachtig’ is en ‘water robuust’. Dit zal nog vele decennia het geval zijn. Door steeds een stukje van onze leefomgeving aan te passen en inwoners te stimuleren om hun percelen te vergroenen, zetten we stappen in de goede richting. Ook in 2023 hebben we daartoe weer enkele stappen gezet. Bijvoorbeeld bij projecten zoals de reconstructie van de Oude Maasstraat, de aanleg van hemelwaterbergingen op het Hoenderbosplein en Jochem de Wildtstraat, en de aanleg van waterbergende funderingen in de Kruisherenstraat en het Oude Kerkepad (beide pilotprojecten). Bij al deze projecten is de omgeving ingericht volgens onze uitgangspunten ‘klimaatveerkrachtig’ en ‘water robuust’. Maar ook in het beheer van bestaande riolering hebben we een flinke inhaalslag gemaakt. Bijvoorbeeld met het verwijderen van wortels. Die veroorzaken namelijk vernauwingen, waardoor wateroverlast kan ontstaan. Daarom is het verwijderen een speerpunt in ons beleidsplan.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uitvoering geven aan vastgestelde POW&R+2022-2024. | 2022-2024 | Operationele zaken lopen volgens planning. | |
2. | Verbeteringsmaatregel i.k.v. natuurlijk waterafvoer ter voorkoming van wateroverlast: groen- en infiltratievoorzieningen. | 2022-2023 | Project is afgerond | |
3. | Verbeteringsmaatregel voor afkoppelambitie 50% bij het meeliften van projecten. | 2022-2024 |
De afkoppelambitie 50% uit het VGRP is vertaald in een programma verbeter- maatregelen hemelwater. Uit dit programma zijn: |
|
4. | Relinen stamriool. | 2022-2023 | Voorbereiding loopt, uitvoering volgt in 2024-2025. | |
5. | Vervanging installaties gemalen en randvoorzieningen. | 2022-2023 | Voorbereiding loopt, uitvoering volgt in 2023-2024. | |
7. | Persleiding Verlengde Noordlaan. | 2022-2023 | Aanleg niet nodig, project stopgezet |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
vrachtwagen voor riolering (dekking uit reserve) | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Areaal en GWW index tbv druk- en vrijvervalriolering | 80 | 80 | ||||||
Hoevenseveld, subsidie en klimaatadaptieve maatregelen stijgen beide met € 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Rendabele producten (correctie) | 32 | |||||||
Totaal taakveld | 112 | 80 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Gebiedsproces waterthema's Waterschap Aa en Maas
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.