Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld gaat over de ruimtelijke ordening, implementatie van de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking is getreden en gebiedsontwikkelingen. De Omgevingswet vervangt verschillende wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering. Hierbij staat de leefomgeving centraal.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten. Deze aspecten worden in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet draagt bij aan de transitie in de manier waarop we het ruimtelijk domein inrichten en werken aan opgaven. Uitnodigen van initiatiefnemers in plaats van toelaten, is daarbij uitgangspunt. Om dit mogelijk te maken, geeft de wet nieuwe instrumenten, gewijzigde procedures en veel mogelijkheden voor maatwerk om nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. De basisgedachte is om samen met initiatiefnemers, betrokkenen en belanghebbenden te werken aan het ontwikkelen van de fysieke leefomgeving.
De Omgevingswet is van invloed op de gemeentelijke aanpak van initiatieven van derden en het grondbeleid. Onze rol is steeds meer faciliterend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen of als de ontwikkelingen onvoldoende positief effect hebben op de omgeving.
Hiervoor is een andere werkwijze in de organisatie nodig. Dit krijgt vorm in onder andere toepasbare regels, een intaketafel/omgevingstafel voor het bespreken van initiatieven (ook met ketenpartners) en een vergunningverleningsproces dat in doorlooptijd wordt teruggebracht naar 8 weken. Aansluiting van de betreffende gemeentelijke informatiesystemen op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is hierbij een vereiste.
Wat hebben we bereikt?
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Ter voorbereiding hebben we in 2023 een ontwerp-omgevingsvisie opgesteld en deze ter inzage gelegd. Daarnaast hebben we een proces voor ruimtelijke initiatieven ingericht en hebben we geoefend met de Intaketafel. Zowel in de organisatie als met ketenpartners (ODBN, Veiligheidsregio e.d.) oefenen we met het vergunningsverleningsproces en het uitwisselen van informatie via het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).
Daarnaast hebben we in 2023 het huisvestingsbeleid arbeidsmigranten geharmoniseerd en hebben we vanuit de Versnellingsagenda woningbouw onze regierol op woningbouwontwikkelingen versterkt. Vanuit deze agenda hebben we in lijn met onze ambities, verschillende acties opgestart om de productie van woningen te versnellen, onze wijken en kernen te versterken en te komen tot een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod. In onderstaand overzicht staat welke ontwikkelingen op de verschillende (grotere) ontwikkellocaties hebben plaatsgevonden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie van de Omgevingswet Enkele belangrijke resultaten zijn: a. Vergunningverlening uitvoeren conform de Omgevingswet. Waar nodig bijsturen. b. Omgevingsvisie gebruiken als leidraad voor de inrichting van de fysieke leefomgeving c. opstellen eerste versie omgevingsplan; d. geleidelijk verbeteren van de dienstverlening e. verder invoeren van omgevingswerken (Anders werken) door medewerkers |
2019-2023 | In 2023 hebben we de ontwerp-omgevingsvisie ter inzage gelegd. Medio 2024 leggen we de omgevingsvisie, ter vaststelling, voor aan de gemeenteraad. Voor het omgevingsplan werken we aan een tijdelijk omgevingsplan en het zogeheten casco voor een nieuw omgevingsplan. Het definitief en compleet maken van het omgevingsplan moet in 2032 klaar zijn. In juli 2023 zijn we begonnen met de Intaketafel voor ruimtelijke initiatieven. Dit is de enige en centrale plek waar initiatieven worden ingediend en beoordeeld. Voor vergunningverlening is technisch en procesmatig alles in orde gemaakt om vanaf januari 2024 technisch vergunningen te kunnen verlenen. Het anders werken krijgt in de praktijk vorm, onder andere door te werken met de Intaketafel. |
|
2. | Optimaliseren en versoepelen werkproces rondom verbouwingen | 2023 | Zie toelichting activiteit 1 | |
3. | Planologische procedure leeuweriksweg in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). | 2021/2023 | Vaststelling bestemmingsplan staat gepland voor Q2 2024. Qua realisatie lopen we nog steeds op schema – We sturen op start bouw in 2026 | |
4. | Gronden in plangebied De Ruiter worden geschikt gemaakt voor realisatie van woningen. Bestemmingplan vastgesteld. | 2021-2023 | De gronden zijn bouwrijp verkocht en de bouw van het overgrote deel van de woningen is gestart. De verkopen lopen volgens planning. Voor de inpassing van een laatste locatie is eind 2023 een ontwerp bestemmingsplan ter visie gelegd. | |
5. |
Park Maashorst (kamer 4): uitkomst marktuitvraag projectbouwdeel bekend. Naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). |
2022-2025 | Marktuitvraag projectdeel is in voorbereiding. Deelgebied nieuwe woonvorm is in haalbaarheidsfase. Ontwerp bestemmingplan is eind december ter inzage gelegd. Naar verwachting zal het bestemmingsplan in Q4 2024 worden vastgesteld en zal er in 2025 een onherroepelijk bestemmingsplan zijn (afhankelijk van beroepsprocedure). | |
6. | Transformatie van het gebied Kastanjeweg-Oost naar een stedelijk woonmilieu, met een grote diversiteit aan woningen en woonvormen, waarbij er aandacht is voor de opgaven van de toekomst. | 2021 e.v. | | De transformatie opgave is/wordt langs diverse lijnen opgepakt. Onderdeel is het opstellen van een ontwikkelingsperspectief, dat wordt voorgelegd aan de raad. |
7. | Eind 2023 onherroepelijk bestemmingsplan Centrumgebied Uden-zuid (Sesterpark). | 2024-2025 | Bestemmingsplan is onherroepelijk. Bouwrijp maken vangt tweede kwartaal 2024 aan. Start bouw medio 2024. Bouw gereed medio 2025. Woonrijp maken start in de tweede helft 2025 (huidige schatting) | |
8. | Voorbereidingen planologische procedure Eikenheuvel (wijziging Omgevingsplan). | 2020-2023 | | De voorbereidingen lopen parallel met de uitwerking in verkavelings- en inrichtingsplan. Dit is gestart in Q4-2023 Aangezien de Omgevingswet is vastgesteld zal het enige tijd duren voordat het Omgevingsplan in procedure kan. |
9. | Harmonisering beleid huisvesting arbeidsmigranten. | 2022-2024 | | Samenvoeging in september. 2023 vastgesteld in raad en gepubliceerd. Evaluatie en actualisatie vindt plaats vanaf Q1 2024. |
10. | Concrete invulling Kerkstraat-Oost Zeeland. | 2022-2024 | Bouwrijp gemaakt in 2023. Woonrijp maken in 2024. Q4 2023 is gestart met bouw 30 sociale appartementen Mooiland en met bouw 12 koopappartementen. In Q2 2024 worden gronden voor 5 patiowoningen in de verkoop gezet. In Q2 wordt een koopovereenkomst met Mooiland voorbereid voor 7 rijwoningen. | |
11. | Afronden procedure Reek-Zuid woon/werk locatie. | 2022-2023 | Bestemmingsplan is in 2023 onherroepelijk, nadat beroepsschrift is ingetrokken. | |
12. | Afronden procedure Repelakker III Zeeland. | 2022 e.v. | Bestemmingsplanprocedure gestart eind 2023, vaststelling staat gepland voor Q2/Q3 2024. | |
13. | Starten ruimtelijke procedure Akkerwinde III Schaijk. | 2022-2023 | Start bestemmingsplanprocedure gepland voor eind 2023, vaststelling staat gepland voor Q2/Q3 2024. | |
14. | Planologische verkenning uitvoeren voor vrijkomende gemeentelijk vastgoed. Planvorming voor de ontwikkeling van locaties uitvoeren | 2023-2024 | Betreft met name het oude gemeentehuis in Zeeland, de Garf en voormalige gemeentewerf in Schaijk. Voor Zeeland is gestart met de gebiedsvisie Centrum Zeeland. | |
15. | Inzicht verkrijgen in mogelijke locaties voor tijdelijke huisvesting | 2022-2024 | Quickscan locaties afgerond. Financiële en ruimtelijke haalbaarheid is beperkt, combinatie met reguliere woningbouw wordt onderzocht. | |
16. | Beleid voor woningsplitsing en mantelzorgwoningen harmoniseren | 2023 | Eind 2023 hebben we de Beleidsregel pre-mantelzorgwonen vastgesteld. Tegelijkertijd hebben we de beleidsregel Mantelzorgwoningen 2015 van de voormalige gemeente Landerd ingetrokken. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(€ 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Implementatie omgevingswet | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Harmoniseren en opstellen nieuw ruimtelijk beleid | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Uitwerken kerkenvisie | 25 | |||||
Visie locatie oude gemeentewerf Schaijk | 25 | |||||
Visie Zeeland centrum West (gemeentehuis /Garf) | 25 | |||||
Opstellen en procesbegeleiding woonwagenbeleid | 35 | |||||
Transitie plangebied Kastanjeweg Oost | 190 | 155 | 155 | 155 | ||
Totaal | 500 | 355 | 355 | 355 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Proeflocatie Agroproeftuin De Peel (Vitaal platteland) | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Volkelseweg | 9 | |||||||
Totaal taakveld | 40 | 49 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijdragen tbv reserve landschapsinvesteringsregeling (LIR) | 106 | 106 | ||||
Repelakker III | 280 | 280 | ||||
Totaal taakveld | 386 | 386 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.