Bestuur en dienstverlening - Bestuur
Met programma 9 richten we ons op een bestuur dat dichtbij is, op 'samen denken en doen' (zowel in de gemeente als daarbuiten) en goede dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- een bereikbaar en zichtbaar bestuur;
- een intensieve en constructieve samenwerking in de regio;
- samen denken, samen doen;
- innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening;
- integraal en anders werken in een wendbare organisatie.
Wat hebben we bereikt?
Een bereikbaar en zichtbaar bestuur
In 2023 zijn de collegeleden zichtbaar geweest voor onze inwoners, onze ondernemers en onze verenigingen. De collegeleden hebben hiervoor werkbezoeken afgelegd, er is een kennismakingsbijeenkomst geweest voor nieuwe inwoners en ze zijn naar verschillende verenigingen geweest als nieuwjaarsontmoeting. Daarnaast is de relatie met de inwonersplatforms versterkt. Dit hebben we gedaan met het opstarten van samenwerkingsafspraken tussen beide partijen en het aansluiten van de portefeuillehouder participatie bij alle platforms.
Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio
In 2023 hebben we meer inzicht gekregen in hoe we onze positie met samenwerkingspartners kunnen versterken, waaronder die in RNOB. Daarnaast is de relatie met Land van Cuijk versterkt, met name ten aanzien van transitie landbouw. Ook is Maashorst sterker aangehaakt in de regio bij NOVEX de Peel.
Samen denken, samen doen
In 2023 hebben we een sterke basis gelegd voor het participatie-DNA van Maashorst. Dit hebben we gedaan door onder andere het ontwikkelen van een plan voor jongerenparticipatie, het opleveren van de kernenCV’s en het opstarten van het participatiebeleid van Maashorst. We hebben geëxperimenteerd met nieuwe vormen van meedenken en meedoen in 6 wijken in Uden. Daarnaast is het Udenfonds doorontwikkeld tot het Maashorstfonds.
Innovatie en klantvriendelijke dienstverlening
Om onze dienstverlening te verbeteren, hebben we mooie stappen gezet in 2023. Zo zijn we gestart met het werken met klantreizen. Daarnaast hebben we in 2023 een 0-meting gehouden onder de inwoners van Maashorst over onze dienstverlening met als eindresultaat een 7.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Vervolg kennismakingsronde door de kernen in 2023 | 2023 | ||
Een positioneringsplan voor het college en zijn afzonderlijke leden uitwerken, en vervolgens uitwerken in een plan met inhoud voor social media e.d. | 2023 | Gereed voor de afzonderlijke collegeleden. In 2024 overkoepelend plan vanwege komst nieuwe burgemeester. | ||
2. | Onderzoek naar oprichting Jongerenraad Maashorst | 2023 | Plan van aanpak jongerenparticipatie is goedgekeurd in college. | |
3. |
Vervolg Kindergemeenteraad voor 2023 en verder |
2023 |
In 2023 is ervoor gekozen geen kindergemeenteraad te installeren. | |
4. |
Onderzoek naar beste inrichtingsvorm voor ‘vast aanspreekpunt voor kern/wijk’ (aandachtwethouder of andere vorm) & dit implementeren |
2022-2025 | ||
5. | Deelname in minimaal 3 dagelijkse besturen van gemeenschappelijke regelingen en regionale samenwerkingsverbanden en ambtelijk kartrekker van minimaal 2 verbanden | 2022-2025 | | |
6. | Uitvoering programma Participatie: - Kernen CV’s |
2022-2025 | | |
- Maashorstagenda | 2022-2025 | In 2023 gekozen voor focus op de kernenCV’s, vervolg Maashorstagenda te bepalen in 2024. | ||
- Participatiebeleid | 2022-2025 | Gestart met het maken van een visie op participatie, inclusief uitgangspunten en kaders. | ||
- Ontwikkeling interne organisatie | 2022-2025 | Continu proces. | ||
7. | Uniforme manier van werken participatie vanuit advisering participatieadviseurs | 2022-2025 | | |
8. | Training Factor C(ommunicatie) voor organisatie | 2023 | ||
9. | Ontwikkeling en implementatie Schrijfwijzer Maashorst | 2023-2024 | | |
10. | Doorontwikkeling digitale dienstverlening door meer gebruik van e-formulieren en e-diensten | 2022-2025 | ||
Verbetering van inzicht voor de klant in de stand van zaken van een aanvraag |
2022-2025 | In 2023 zijn de voorbereidingen voor het gebruik van MijnLoket getroffen. We starten met het gebruik van Mijn Loket in 2e kwartaal 2024. | ||
Maatwerk voor de klant |
2022-2025 | We zijn gestart met het hostmanshiptraject. Hierin leren we medewerkers te luisteren naar de vraag van de klant. | ||
Aanspreekpunt voor niet digitale klant |
2022-2025 | Dit gebeurt via het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). | ||
Onderzoek naar aanvullende kanalen |
2022-2025 | Onderzoek aanvullende communicatiekanalen is eind 2023 gestart. | ||
Digitaal reserveringssysteem gemeentelijke accommodaties | 2022-2025 | |||
11. | Toegankelijke informatie:
|
2022-2023 | | . |
12. | Optimaliseren van processen en klanttevredenheid:
Meten van de (digitale) dienstverlening |
2022-2025 | ||
Invoeren van klantinteractie- en volgsysteem |
2022-2025 | Dit project is vertraagd vanwege de stand van zaken van de beschikbare oplossing. | ||
Klantreizen en procesverbetering op basis van serviceformules |
2022-2025 | |||
Intern meldpunt voor overbodige regels |
2022-2025 | Er is een knop op de website geplaatst waar inwoners een verbetering van dienstverlening kunnen melden. Hiermee is de opdracht breder getrokken dan enkel overbodige regels. | ||
Persoonlijk aanspreekpunt per team | 2022-2025 | We organiseren ingangen voor complexe zaken op het ruimtelijk en sociaal domein. In 2023 is dit ook gerealiseerd voor overige (aan)vragen. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur, representatiekosten | 13 | 13 | 13 | 13 | ||
Capaciteit t.b.v. regionale samenwerking | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Regionale samenwerking | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Verzekering risico arbeidsongeschiktheid college van B&W gemeente Maashorst | 21 | 21 | 21 | 21 | ||
Aanvulling op budget ontwikkeling participatie- en kernenbeleid | 90 | 90 | 90 | |||
Werkbudget participatie | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
Experimenten met nieuwe vormen van meedenken&meedoen | 12 | 12 | 12 | 12 | ||
Totaal | 202 | 292 | 292 | 292 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 ( x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
- AgriFoodCapital- Regio Noordoost Brabant
- Samenwerking As50
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.