Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld heeft betrekking op de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 januari 2021 in werking treedt, gebiedsontwikkelingen en nutsvoorzieningen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect maar verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Ontwikkelingen
De invoering van de Omgevingswet (1 juli 2022) heeft een grote impact enerzijds op onze organisatie door de andere manier van werken, en anderzijds vraagt het om meer verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van de aanvrager. In 2021 – 2022 wordt een nieuwe omgevingsvisie voor het gehele grondgebied van Maashorst i.o. opgesteld. Hierin wordt ook aandacht geschonken aan duurzaamheid, klimaatadaptatie en gezondheid e.d.. Mede op basis van de omgevingsvisie wordt voorzien dat er in 2023 een omgevingsplan voor Maashorst i.o. door de Raad is vastgesteld. In het kader van de herindeling moeten beleidsdocumenten vóór 1 januari 2024 zijn geharmoniseerd. Deze harmonisatieslag wordt direct in zowel de omgevingsvisie als het omgevingsplan verwerkt.
De voornaamste gebiedsontwikkelingen voor wonen, waar we (ook de komende jaren) aan werken, zijn de bestemmingsplannen: Park Maashorst (kamer 4), De Ruiter, Centrumgebied Uden-Zuid, Eikenheuvel, woningbouw in Volkel en Odiliapeel-Oost.
Voor de ontwikkeling van kamer 4 (Park Maashorst) verwachten we in 2022 het bestemmingsplan voor nieuwe woonvormen en voor het projectbouwdeel vastgesteld te hebben om vervolgens te starten met uitgifte van bouwkavels.
Met betrekking tot de locaties De Ruiter en het Centrumgebied Uden-Zuid verwachten we eind 2021 / begin 2022 te beschikken over vastgestelde bestemmingsplannen.
Met betrekking tot Eikenheuvel wordt in 2021 de gebiedsvisie en ontwikkelstrategie definitief. Naar verwachting gaat in 2022 het bestemmingsplan (omgevingsplan) in procedure. Ook in 2022 werken we samen met betrokken partijen om ook in Volkel woningen te realiseren. Datzelfde geldt voor Odiliapeel.
(Financiën) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet brengt een ommekeer in de manier waarop het ruimtelijk domein wordt ingericht. Uitnodigen van initiatiefnemers in plaats van toelaten is daarbij uitgangspunt. Om dit mogelijk te maken, geeft de wet nieuwe instrumenten, gewijzigde procedures en veel mogelijkheden voor maatwerk om nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. Basisgedachte daarbij is om samen met initiatiefnemers en betrokkenen te werken aan ruimtelijke ontwikkelingen.
De Omgevingswet is van invloed op de gemeentelijke aanpak van initiatieven van derden en het grondbeleid. Onze rol is steeds meer faciliterend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen.
Met betrekking tot de nutsvoorzieningen beschouwen we een digitale ontsluiting tot de basisvoorzieningen. We zetten ons actief in om het buitengebied digitaal te ontsluiten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie van de Omgevingswet Enkele belangrijke resultaten zijn: a. Implementeren informatiesystemen en aansluiten op DSO. b. Inrichten Regiekamer. c. Opschonen verordeningen gericht op de fysieke leefomgeving . d. Start opstellen omgevingsvisie. e. Start opstellen omgevingsplan. f. Uitwerken toepasbare regels |
2019-2023 | Eind 2020 is gestart met het opstellen van de omgevingsvisie. De gebiedsindeling die gebruikt wordt voor het opstellen van de omgevingsvisie is gereed. In de afgelopen periode is gewerkt aan een Uitgangspuntennotitie voor de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Deze notitie wordt nog dit jaar ter vaststelling aan beide gemeenteraden aangeboden. De Omgevingsvisie is medio 2022 gereed en het omgevingsplan medio 2023. Ter voorbereiding van het omgevingsplan worden geprioriteerde verordeningen die effect hebben op de fysieke leefomgeving opgenomen in een omgevingsverordening. Deze verordening treedt per 1 januari 2022 in, werking. Opstellen toepasbare regels is gestart, de eerste toepasbare regels zijn gereed. Werkprocessen vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) zijn beschreven. De technische implementatie van PowerBrowser (het VTH-systeem) is een eind op weg, daarna kan de functionele implementatie starten. Dit systeem wordt vanaf 1 januari 2022 door de medewerkers gebruikt en wordt per 1 juli 2022 afgestemd op de Omgevingswet. |
|
2. | Uitvoeren pilots i.r.t. de Omgevingswet. | 2019-2022 | Er lopen verschillende pilots gericht op de implementatie van de Omgevingswet. De pilots helpen kennis op te bouwen en processen in te richten. Zo wordt geoefend met de omgevingstafel (regietafel), waar verschillende experts bij planvorming en vergunningverlening een gezamenlijk integraal advies formuleren. Daarnaast worden verschillende pilots op het gebied van de Wet Kwaliteitsborging bouwen georganiseerd. In alle gevallen is er sprake van samenwerking tussen medewerkers van Uden en Landerd. | |
3. | Het is duidelijk wat de plannen voor de locatie Leeuweriksweg zijn. Ook de planning t.a.v. deze herontwikkelingslocatie is concreet. | 2021/2022 | De marktuitvraag voor de vrijkomende locatie politiebureau/brandweer aan de Leeuweriksweg is gestart. In het vierde kwartaal wordt een ontwerp geselecteerd. Per 2022 zal een grondexploitatie zijn vastgesteld. | |
4. | Gronden in plangebied De ruiter worden geschikt gemaakt voor realisatie van woningen. Bestemmingplan vastgesteld. | 2021 | De voorbereidingen voor de werkzaamheden (ontwerp voor) bouwrijp maken zijn gestart. Er is één beroep en het vaststellen van het Bestemmingsplan hangt daarvan af. |
|
5. |
Verkopen kavels kamers 2 en 3 Park Maashorst en marktuitvragen kamer 4. |
2020-2021 | De kavels in kamers 2 en 3 zijn verkocht en op enkele (10) na geleverd.. De Prijsvraag voor nieuwe woonvormen in Kamer 4 is afgerond. Met de winnaar werken we aan de uitwerking van het plan. De marktuitvraag voor projectbouw in kamer 4 is in voorbereiding. | |
6. | Haalbaarheidsonderzoek (financieel) door externe marktpartij om voor eigen rekening zorg te dragen voor de aanleg van een netwerk om zo het buitengebied digitaal te ontsluiten. | 2021 | | Het haalbaarheidsonderzoek is uitgevoerd en dit voorjaar nog zal worden gestart met de feitelijke aanleg van een netwerk door een marktpartij. |
7. | Opstellen gebiedsvisie Kastanjeweg-Oost. | 2020-2022 | | In 2020 zijn de voorbereidingen gestart om de gebiedsvisie voor Kastanjeweg-Oost op onderdelen te actualiseren. Daarbij maken we de slag van een visie naar gebiedsdoelen.. We hebben een gebiedsmanager aan gesteld die samen met initiatiefnemers gaat verkennen hoe invulling gegeven kan worden aan de gebiedsdoelen. |
8. | We stellen het ambitieniveau voor de sturing van ruimtelijke ontwikkelingen voor de toekomst vast. | 2019-2022 | Medio 2022 is de Omgevingsvisie gemeente Maashorst gereed, waarin we het ambitieniveau vastleggen. | |
9. | We starten een pilot om bij gebiedsontwikkelingen een onafhankelijke taxatie uitvoeren die marktconformiteit moet aantonen. | 2019-2021 | | We voeren altijd onafhankelijke taxaties uit bij aankopen én bij verkopen (buiten het grondprijsbeleid) om marktconformiteit aan te tonen. De situatie om dit ook bij gebiedsontwikkelingen te doen heeft zich nog niet voorgedaan. |
10. | We optimaliseren het plan Sesterpark in samenspraak met belanghebbenden. Uitgangspunt is het huidige plan voor het Sesterpark (minimaal 50 woningen). | 2019-2021 | | Op 30 september 2021 ligt een bestemmingsplan voor 50 woningen ter vaststelling voor aan de gemeenteraad. |
11. | We onderzoeken welke aanpassingen gewenst/nodig zijn hoe verder te gaan met ontwerp bestemmingsplan Multizorg in Uden Noord II. | 2019-2021 | Op basis van uitgevoerd onderzoek, gevoerde gesprekken en de marktomstandigheden wordt afgezien van het huidige initiatief. Gesprekken over nieuwe initiatieven zijn gestart. | |
12. | Opstellen gebiedsvisie en ontwikkelstrategie Eikenheuvel | 2020-2022 | Op 19 december 2019 is de grondexploitatie door de raad vastgesteld. De werkzaamheden voor de gebiedsvisie en de ontwikkelstrategie zijn opgestart. De concept-gebiedsvisie en ontwikkelstrategie is gereed en wordt besproken met betrokken marktpartijen. Na besluitvorming hierover kan de uitwerking van het bestemmingsplan/omgevingsplan worden opgepakt. E.e.a. is vertraagd door met name Corona, gebrek aan beschikbare capaciteit, overleg met omgeving en marktpartijen. Naar verwachting zal het bestemmingsplan/omgevingsplan in 2022 in procedure gaan. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget zijn er voor dit taakveld in de Programmabegroting 2021 ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Invoering Omgevingswet per 1 januari 2022 | 464 | 295 | 220 | 36 | ||
Totaal | 464 | 295 | 220 | 36 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2021 structureel |
2022 structureel |
2023 structureel | 2024 structureel | 2025 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2021 incidenteel |
2022 incidenteel |
2023 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bitswijk 1: Jumbo foodmarkt (PDF, 56.6 kB) | N 62 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Arrest (PDF, 54.7 kB) | V 13 | |||||
Bestemmingsplan algemeen en bestemmingsplan woongebieden (PDF, 55.5 kB) | N 15 | N 15 | ||||
Glasvezel buitengebied (PDF, 54.8 kB) | V 17 | N 17 | ||||
Gebiedsontwikkeling Kastanjeweg-Oost (PDF, 55.4 kB) | N 33 | N 33 | ||||
Uitwerking kerkenvisie (PDF, 54.1 kB) | N 25 | |||||
Totaal taakveld | V 30 | N 119 | N 48 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.