Bedrijfsvoering en inkomsten - Treasury
Gemeente Maashorst wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle daarbij behorende taken vallen onder treasury. Denk aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Het financieel beleid van de gemeente Maashorst is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Beoordeling financiële positie
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling te vergelijken.
Wij hebben een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
We leggen verantwoording af over deze financiële kengetallen in zowel de Programmabegroting als de Programmarekening.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting 2023, worden de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Dit willen we combineren met een update van ons financieel beleid gemeente Maashorst. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is, dat we op deze manier in staat zijn om daar ook proactief op te sturen.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Programmabegroting 2023 zullen de financiële kengetallen worden opgenomen. Een aantal van deze kengetallen zullen verslechteren ten opzichte van de programmabegroting 2022, omdat in april 2022 een langlopende lening afgesloten is van € 20.000.000. Dit was ook geprognotiseerd in de Programmabegroting 2022. De komende jaren zullen die kengetallen vervolgens weer verbeteren door reguliere aflossingen op deze lening.
Harmonisatie Landerd en Uden afgerond
Het financieel beleid is inmiddels geharmoniseerd. Hierbij valt te denken aan onderwerpen als risicobeleid, financiële verordening, afschrijvingsbeleid etc. Inmiddels hebben al deze onderwerpen een plek in de diverse (financiële) paragrafen van de Programmabegroting gemeente Maashorst 2022 gekregen. De financiële verordening Maashorst is in het eerste kwartaal 2022 vastgesteld.
Wet Ahri
Na vaststelling van het herindelingsontwerp in oktober 2019, zijn beide gemeenten van rechtswege op grond van Wet algemene regels herindeling (wet Ahri) onder preventief toezicht gesteld.
De college– en raadsadviezen zijn volgens een door beide gemeenten opgesteld protocol, met elkaar afgestemd. In de praktijk betekende dit, dat beide gemeenten regelmatig moesten afstemmen over adviezen die inhoudelijk en/of financieel grote impact hadden. Gedeputeerde Staten heeft hierbij steeds een toezichthoudende en controlerende rol gehad. Na goedkeuring door de Provincie van de definitieve begroting 2022-2025, blijven we voor het jaar 2022 onder preventief toezicht.
Doelen
Wat willen we bereiken?
1. | Solide financieel beleid voortzetten. |
2. | Structureel sluitende Programmabegroting. |
3. | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant). |
4. | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | Uitgangspunt voor Maashorst is een structureel sluitende programmabegroting. Dit wordt gerealiseerd. | |
2 | De financiële consequenties van het nieuwe coalitieakkoord in de Programmabegroting verwerken. | Continue | Voor de jaarschijf 2022 zijn de financiële consequenties verwerkt in de Programmabegroting 2022. In deze bestuursrapportage wordt de huidige stand van zaken gerapporteerd. | |
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue | Dit proces loopt continue door. De in 2022 door de raad vastgestelde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing biedt daarvoor ook handvatten. Resultaat:
|
|
4 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | Bij de voorbereiding op de herindeling zijn al veel processen op elkaar afgestemd. Met het programma “De basis op orde” willen we onze interne processen (bedrijfsvoering) verder optimaliseren. Doelstelling is alle bedrijfsprocessen in het 1e kwartaal 2023 op orde te hebben. | |
5 | Invoering van een nieuw planning- en controlsysteem (met de mogelijkheid voor continuous reporting) | Continue |
|
Wat mag dat kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 ( x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Treasury (PDF, 66.5 kB) | V 381 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Verkoop reststrook (PDF, 52.8 kB) | V 15 | N 5 | N 5 | N 5 | N 5 | |||
Juridische kosten (PDF, 54.0 kB) | N 13 | N 13 | N 13 | N 13 | ||||
Huurderving panden (PDF, 54.6 kB) | N 40 | |||||||
Totaal taakveld | V 396 | N 58 | N 18 | N 18 | N 18 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Treasury (PDF, 66.5 kB) | N 661 | |||||
Totaal taakveld | N 661 |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn binnen dit taakveld geen projecten die hiervoor in aanmerking komen.