Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld heeft betrekking op de implementatie van de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt, gebiedsontwikkelingen en nutsvoorzieningen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling (fysieke ontwikkeling van een gebied) gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Ontwikkelingen
De invoering van de Omgevingswet heeft een grote impact op de wijze waarop ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving vorm krijgen. De Omgevingswet gaat uit van uitnodigingsplanologie, waarbij initiatieven niet op voorhand worden uitgesloten. De gemeente geeft op hoofdlijnen aan waar ruimtelijk veranderingen gewenst zijn en waar niet De gemeente nodigt burgers en ondernemers uit met initiatieven te komen en stelt zich daarbij faciliterend op. Hierbij maakt de gemeente gebruik van verschillende omgevings-instrumenten, zoals de omgevingsvisie, het omgevingsplan, vergunningverlening en toezicht en handhaving. Aspecten van de leefomgeving, zoals gezondheid, duurzaamheid, klimaatadaptatie, natuur, wonen en werken worden integraal in beschouwing genomen. Afwegingen tussen deze aspecten zijn gericht op het verbeteren van de omgevingskwaliteit. Participatie en de omgevingsdialoog maken deel uit van het proces om tot afwegingen te komen.
In iedere kern werken we de komende jaren aan woningbouwplannen, zowel op inbreidings- transformatie als op uitbreidingslocaties. Deze plannen worden de komende jaren (verder) in ontwikkeling gebracht.
De gemeente Maashorst onderkent de noodzaak van adequate huisvesting van arbeidsmigranten. We harmoniseren het beleid met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten
Doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet brengt een ommekeer in de manier waarop het ruimtelijk domein wordt ingericht. Uitnodigen van initiatiefnemers in plaats van toelaten, is daarbij uitgangspunt. Om dit mogelijk te maken, geeft de wet nieuwe instrumenten, gewijzigde procedures en veel mogelijkheden voor maatwerk om nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. Basisgedachte daarbij is om samen met initiatiefnemers, betrokkenen en belanghebbenden te werken aan het ontwikkelen van de fysieke leefomgeving.
De Omgevingswet is van invloed op de gemeentelijke aanpak van initiatieven van derden en het grondbeleid. Onze rol is steeds meer faciliterend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen of als de ontwikkelingen onvoldoende positief effect hebben op de omgeving.
Hiervoor is een andere werkwijze in de organisatie nodig. Dit krijgt vorm in o.a. toepasbare regels, een Regiekamer/omgevingstafel voor het bespreken van initiatieven (ook met ketenpartners) en een vergunningverleningsproces dat in doorlooptijd wordt teruggebracht naar 8 weken. Aansluiting van de betreffende gemeentelijke informatiesystemen op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is hierbij een vereiste.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie van de Omgevingswet. Enkele belangrijke resultaten zijn:
|
2019-2023 | De Eerste Kamer spreekt zich eind oktober ’22 uit over de invoering van de Omgevingswet per 1 jan. ’23. Vooral voor de legesverordening 2023 brengt dit onzekerheid met zich mee, omdat al dan niet invoeren van de Omgevingswet gevolgen heeft voor deze verordening. Ter voorbereiding op de invoering van de wet wordt conform planning aandacht besteed aan de inbedding van de omgevingstafel in de VTH-processen en het aanpassen van de standaardbrieven van VTH. Tevens worden de processen voor de overgangsfase van het omgevingsplan beschreven. | |
2. | Uitvoeren pilots i.r.t. de Omgevingswet. | 2019-2022 | Zowel in de organisatie als met ketenpartners (ODBN, Veiligheidsregio e.d.) wordt geoefend met de vergunningverleningsprocessen en het uitwisselen van informatie via DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet). | |
3. | Het is duidelijk wat de plannen voor de locatie Leeuweriksweg zijn. Planologische procedure in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). | 2021/2023 | De plannen zijn duidelijk. Bestemmingsplanprocedure loopt en is naar verwachting in de tweede helft van 2023 onherroepelijk (afhankelijk van beroepsprocedure). | |
4. | Gronden in plangebied De Ruiter worden geschikt gemaakt voor realisatie van woningen. Bestemmingplan vastgesteld. | 2021-2023 | Bestemmingsplan is onherroepelijk. . Bouwrijp maken is gestart en gereed Q1-2023. | |
5. |
Marktuitvraag Park Maashorst kamer 4. Planologische procedure voor geheel kamer 4 (projectbouw en nieuwe woonvormen) in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). |
2022-2023 | In kamer 2 en 3 zijn alle kavels op 1 na verkocht. Living Lab Maashorst is als winnaar uit de prijsvraag nieuwe woonvormen gekozen. Marktuitvraag projectbouw is in 2022 opgestart en de uitslag wordt begin 2023 verwacht. Bestemmingsplanprocedure is in voorbereiding en wordt naar verwachting in de eerste helft van 2023 onherroepelijk (bij geen beroep). | |
6. | Transformatie van het gebied Kastanjeweg-Oost naar een stedelijk woonmilieu, met een grote diversiteit aan woningen en woonvormen, waarbij er aandacht is voor de opgaven van de toekomst. | 2021 e.v. | | 1e helft 2023 inzicht in het standpunt van de raad aangaande het ontwikkelingsperspectief, als zijnde de onderlegger voor de transformatie, het proces met de raad en budget. |
7. | Eind 2022 onherroepelijk bestemmingsplan Centrumgebied Uden-zuid (Sesterpark), bouwrijp maken (2022-2023) en start bouw (2023). | 2022-2023 | Bestemmingsplan is vastgesteld. Er is beroep ingediend bij de Raad van State. De Raad van State heeft aangegeven dat de verwachting is dat in Q4 van 2022 de zitting zal plaatsvinden, waarna moet worden gewacht op de uitspraak. De verwachting is dat op zijn vroegst in 2023 kan worden gestart met bouwrijp maken. | |
8. | Voorbereidingen planologische procedure Eikenheuvel (wijziging Omgevingsplan). | 2020-2022 | | Voorbereidingen zijn gestart. In Q4 2022 verwachten we dat de gebiedsvisie gereed is. Daarna opstarten Omgevingsplan in Q1 2023. |
9. | Harmonisering beleid huisvesting arbeidsmigranten. | 2022-2024 | | Tweede helft 2022 harmonisatie (samenvoeging) beleid gestart. Eind 2023 start actualisatie huisvestingsbeleid arbeidsmigranten. |
10. | Concrete invulling Kerkstraat-Oost Zeeland. | 2022-2024 | Dorpshuis/sporthal gereed Q3 2022. De eerste woningen zijn reeds in aanbouw. Bouw- en woonrijp maken vanaf Q3 2022 Bouw woningen 2022 tot 2024 |
|
11. | Afronden procedure Reek-Zuid woon/werk locatie. | 2022-2023 | Ontwerp BP Q4 ter visie. Binnen geldende BP worden wel vergunningen verleend behoudens bedrijfsinitiatieven zonder wonen. In 2022 zijn we tot verschillende koopovereenkomsten en grondtransacties gekomen. De verwachting is dat er in 2022 meer volgen. |
|
12. | Afronden procedure Repelakker III Zeeland. | 2022 e.v. | Voorbereidingen zijn gestart. In Q4 verwachten we dat het Masterplan is vastgesteld. Daarna wordt het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. | |
13. | Starten ruimtelijke procedure Akkerwinde III Schaijk. | 2022-2023 | In Q3 2022 zijn de gesprekken met ontwikkelende partijen opnieuw opgestart. Bestemmingsplan (omgevingsplan) volgt op zijn vroegst in de eerste helft van 2023. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (€ 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Leges bestemmingsplannen (PDF, 54.5 kB) | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 |
(< € 50.000) | ||||||||
Vaststellingsovereenkomst 2 (PDF, 53.3 kB) | N 25 | |||||||
Startersleningen (PDF, 56.5 kB) | N 4 | |||||||
Totaal taakveld | V 65 | N 94 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Vaststellingsovereenkomst 1 (PDF, 52.5 kB) | N 70 | |||||
Administratieve wijziging Repelakkar III (PDF, 53.1 kB) | V 221 | N 221 | ||||
Implementatie Omgevingswet (PDF, 52.6 kB) | N 520 | |||||
Subsidieregeling saneringsregeling veehouderij (PDF, 53.0 kB) | V 275 | N 275 | ||||
Totaal taakveld | V 496 | N 1.086 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Geen.