Bedrijfsvoering en inkomsten - Treasury
Maashorst wil graag financieel gezond zijn: zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Het financieel beleid van de gemeente Maashorst is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Beoordeling financiële positie
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling te vergelijken.
Wij hebben een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
We leggen verantwoording af over deze financiële kengetallen in zowel de Programmabegroting als de Programmarekening. Het eerstvolgende document waar de financiële kengetallen worden opgenomen is de programmabegroting 2022 Maashorst.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting 2022, worden de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Dit willen we combineren met een update van ons financieel beleid gemeente Maashorst. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is, dat we op deze manier in staat zijn om daar ook proactief op te sturen.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Programmabegroting 2022 zullen de financiële kengetallen worden opgenomen.
Voorbereiding herindeling per 31 december 2021 afgerond
Zowel de gemeente Landerd als de gemeente Uden zijn volop bezig geweest met de voorbereiding op de samenvoeging tot de gemeente Maashorst. Doelstelling hierbij was dat het beleid ten aanzien van financiën geharmoniseerd moest zijn. Hierbij valt te denken aan onderwerpen als risicobeleid, financiële verordening, afschrijvingsbeleid etc. etc. Inmiddels hebben al deze onderwerpen een plek in de diverse (financiële) paragrafen van de 1e Programmabegroting gemeente Maashorst 2022 gekregen. De financiële verordening bijvoorbeeld is een controle-document van de Raad. Om die reden is de concept-verordening al in 2021 in de raadswerkgroep planning, control en financiën besproken en is in de vergadering van 24 februari van de commissie Ruimte, economie en financiën (REF) vastgesteld .
Wet Ahri
Na vaststelling van het herindelingsontwerp in oktober 2019, zijn beide gemeenten van rechtswege op grond van Wet algemene regels herindeling (wet Ahri) onder preventief toezicht gesteld.
De college –en raadsadviezen zijn volgens een door beide gemeenten opgesteld protocol, met elkaar afgestemd. In de praktijk betekende dit, dat beide gemeenten regelmatig moesten afstemmen over adviezen die inhoudelijk en/of financieel grote impact hadden. Gedeputeerde Staten heeft hierbij steeds een toezichthoudende en controlerende rol gehad. Na goedkeuring door de Provincie van de definitieve begroting 2022-2025 blijven we voor het jaar 2022 onder preventief toezicht.
Tussentijds is er ook regelmatig contact met de Gedeputeerde Staten geweest om te evalueren of het proces goed verliep. De conclusie was dat het proces goed was georganiseerd en dat beide gemeenten werkten volgens het van tevoren vastgestelde protocol. Zowel bestuurlijk als ambtelijk vond regelmatig overleg plaats en is er op een prettige, constructieve manier samengewerkt.
Doelen
Wat willen we bereiken?
1. | Solide financieel beleid voortzetten. |
2. | Structureel sluitende Programmabegroting. |
3. | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant). |
4. | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | ||
2 | De financiële consequenties van het nieuwe coalitieakkoord in de Programmabegroting verwerken. | Continue | ||
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue | ||
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren. | Continue | ||
5 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | ||
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle. | Continue | ||
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting. | Continue |
Wat mag dat kosten?
In deze programmabegroting hebben we in het bestuurlijk voorwoord een aantal wensen met financiële gevolgen opgenomen.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
2e financiele afwijkingenrapportage (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Huurderving panden (PDF, 54.6 kB) | N 40 | |||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De informatie op deze pagina verwijst nog naar wetgeving die betrekking heeft op de voormalige gemeente Uden. Dit zullen we in de toekomst aanpassen naar gemeente Maashorst.
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn binnen dit taakveld geen projecten die hiervoor in aanmerking komen.