Bedrijfsvoering en inkomsten - Treasury
Gemeente Maashorst wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle daarbij behorende taken vallen onder treasury. Denk aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- solide financieel beleid voortzetten;
- structureel sluitende Programmabegroting;
- positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord-Brabant);
- goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant.
Wat hebben we bereikt?
Het ingezette financiële beleid in de begroting 2022 vormt de basis en is voortgezet in de begroting 2023. De begrotingen zijn structureel sluitend en de jaarrekening 2022 kent een fors positief saldo. Zoals voorzien in de begroting 2022 is onze schuldpositie toegenomen maar valt nog steeds binnen de gestelde normen.
Zowel de begroting 2022 en 2023 zijn positief beoordeeld door de provincie Noord-Brabant. In 2022 vielen we, conform wet Arhi, nog onder preventief toezicht maar vanaf 2023 weer onder repressief toezicht. Dit betekent dat we meer handelingsvrijheid hebben.
Op het moment van schrijven is het oordeel van de accountant over de jaarrekening 2022 nog niet bekend. Wij gaan er echter van uit, mede gezien de constateringen in de managementletter, dat er een goedkeurende verklaring volgt.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | Uitgangspunt voor Maashorst is een structureel sluitende programmabegroting. Dit wordt gerealiseerd. | |
2 | De financiële consequenties van het nieuwe coalitieakkoord in de Programmabegroting verwerken. | Continue | Voor de jaarschijf 2022 zijn de financiële consequenties verwerkt in de Programmabegroting 2022. In deze jaarrekening wordt de huidige stand van zaken gerapporteerd. | |
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue | Dit proces loopt continue door. De in 2022 door de raad vastgestelde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing biedt daarvoor ook handvatten. Resultaat:
|
|
4 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | Bij de voorbereiding op de herindeling zijn al veel processen op elkaar afgestemd. Met het programma “De basis op orde” willen we onze interne processen (bedrijfsvoering) verder optimaliseren. Doelstelling is alle bedrijfsprocessen in het 1e kwartaal 2023 op orde te hebben. | |
5 | Invoering van een nieuw planning- en controlsysteem (met de mogelijkheid voor continuous reporting) | Continue | |
1. Eind 2022 is de aanbesteding afgerond en is duidelijk dat we met “Pepperflow” gaan werken. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 ( x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Treasury (PDF, 66.5 kB) | V 381 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Verkoop reststrook (PDF, 52.8 kB) | V 15 | N 5 | N 5 | N 5 | N 5 | |||
Juridische kosten (PDF, 54.0 kB) | N 13 | N 13 | N 13 | N 13 | ||||
Huurderving panden (PDF, 54.6 kB) | N 40 | |||||||
Totaal taakveld | V 396 | N 58 | N 18 | N 18 | N 18 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Treasury (PDF, 66.5 kB) | N 661 | |||||
Totaal taakveld | N 661 |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn binnen dit taakveld geen projecten die hiervoor in aanmerking komen.