Verkeer en vervoer-Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat de gemeente Maashorst ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is en blijft. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten..
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner, waarmee wij samen aan de slag gaan. Ook kijken we of de toepassing van slimme technieken effect hebben, zoals Smart Mobility.
We gaan een start maken met het Mobiliteitsplan Maashorst (MoMa) waarin het mobiliteitsbeleid van Uden en Landerd wordt samengevoegd en geactualiseerd. Het bijbehorend uitvoeringsprogramma voor de gemeente Maashorst wordt daarna opgesteld. De startnotitie is in voorbereiding en in Q4 2023 is de evaluatie GVVP Uden voorzien
We willen de kerkdorpen bereikbaar houden met openbaar vervoer. Samen met de Provincie (concessieverlener) en de regio (RNOB) onderzoeken we mogelijkheden om het openbaar te verbeteren middels vervoer op maat. Studenten, forensen, mindervaliden en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Met de inzet van BRT bussen wordt de regionale bereikbaarheid per openbaar vervoer vergroot.
Door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen, willen we mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen. Fietsen is gezond en duurzaam. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen de kern Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen. Daar horen goede fietsenstallingen bij en voldoende mogelijkheden om elektrische fietsen op te laden. Verkeersveiligheid heeft onze speciale aandacht, vooral in de nabijheid van scholen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. Zo zetten we het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED-armaturen door, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we de landelijke energiedoelstellingen behalen. Hierbij worden de lampen die energie onzuinig zijn gefaseerd vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons wegennet op het huidige kwaliteitsniveau, door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Het beleidsplan van de gemeente Uden liep in 2021 af en het beleidsplan van de gemeente Landerd is verlengd tot eind 2022. Voor de nieuwe gemeente Maashorst wordt in 2023 een nieuw beleidsplan gemaakt. Tot de vaststelling van het nieuwe beleidsplan van de Gemeente Maashorst zijn de beleidsplannen van gemeente Uden en Landerd vigerend.
Wat hebben we bereikt?
Samen met de provincie zijn we van voorbereidingstraject naar een uitvoeringstraject N264 gegaan. Er is een overeenkomst gesloten tussen partijen.
De snelfietsroutes zijn aangelegd aan de noord- en zuidzijde van Uden centrum, wat het fietsgebruik gaat stimuleren en conform het uitvoeringsprogramma wordt er onderzoek uitgevoerd naar de snelfietsroute Gennep-Uden (F264).
In het kader van de verkeersveiligheid is de middengeleider Runstraat/Schaijkseweg verwijderd.
Met andere regiogemeenten trekken we gezamenlijk op om regionale mobiliteitszaken op te lossen. Denk hierbij aan de MIRT A50, BRT (bus rapid transit), HUB-locaties en inzet van deelvervoer. Ook is in 2022 het areaal aan laadpalen flink uitgebreid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpak N264 / N605. | 2019-2024 | Op de N264 gaat de provincie drie rotondes en tussenliggende wegvakken reconstrueren (2023-2024). Het deel Volkel houdt rekening met de studie N605. De planning is daarvan afhankelijk. Het deel Odiliapeel is nu in studie en valt niet binnen dit project. In 2023 staat de ombouw van rotondes Wilhelminastraat, Karrevracht en Velmolenweg op de planning. | |
2. | Mobiliteitsplan Maashorst. | 2022-2023 | Offertetraject, visiedeel, beleidsdeel, via participatietraject in 2023/2024. Uitvoeringsprogramma voor eind 2024. Begonnen met startnotitie. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeersveiligheid fietsmobiliteit en onderzoek bredere inzet fietsenstallingen | 100 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Totaal | 100 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
(< € 50.000) | ||||||||
Versnelling verledden openbare verlichting krediet 2023 € 1.141.664 en 2024/2025/2026 in totaal verlagen met dit bedrag (PDF, 47.6 kB) | N 34 | N 56 | N 33 | |||||
Fietsstraat Heinsbergenstraat (PDF, 48.1 kB) | V 25 | N 25 | ||||||
Totaal taakveld | V 25 | N 25 | N 34 | N 56 | N 33 |
(x € 1.000)
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Middengeleider gedeelte Runstraat Schaijk (PDF, 100.2 kB) | N 86 | |||||
Totaal taakveld | N 86 |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost-Brabant (Gebiedsgerichte Aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost-Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Door de coronacrisis wordt elk project in meer of mindere mate beïnvloed in de voortgang. Wat de uiteindelijke consequenties zijn, is op dit moment nog niet te bepalen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Verlengde Noordlaan met bijkomende werkzaamheden | € 2.026.426 | € 1.597.389 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De mate van invloed van de stikstofproblematiek is opnieuw berekend. Met de ODBN heeft afstemming plaatsgevonden voor het verkrijgen van de ontheffing wet milieubescherming. De aanvraag is afgewezen, maar project kan wel onder gestelde voorwaarden uitgevoerd worden. Verwacht wordt dat de gemeenteraad medio 2023 het bestemmingsplan kan vaststellen, afhankelijk van ingediende bezwaren, waarna uitvoering in najaar 2023 kunnen starten. | |
Budget | Op basis van het ontwerp kunnen subsidies worden aangevraagd. Er is geen zekerheid over het verkrijgen van deze subsidies. Een voorlopige inschatting is een maximaal subsidiebedrag van € 490.000, met de nog te ontvangen beschikking wordt dit bevestigd. De meerkosten van het project worden volgens de gesloten overeenkomst tussen Gemeente en Peka Kroef in gelijke delen verdeeld ofwel € 271.000 per partij. |
|
Risico | De gesprekken over het ontwerp zijn in ver gevorderd stadium waardoor de risico’s inzichtelijk zijn geworden. De risico's worden gemiddeld ingeschat. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
A50 afrit Noord (Oostzijde) | € 775.000 | € 677.548 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De werkzaamheden worden op dit moment op haalbaarheid onderzocht. Hierbij wordt ook gekeken naar de samenhang met de werkzaamheden op de de N264 en de ontwikkelingen op de A50. Afhankelijk van de uitkomst zal het uitvoeringsmoment worden bepaald. De technische voorbereiding en afstemming met Rijkswaterstaat gaat in het najaar wel 2023 verder. | |
Budget | Afhankelijk van de definitieve uitkomsten van het onderzoek kan besloten worden of er meer werkzaamheden uitgevoerd moeten worden dan voorzien. De kosten zijn niet in het huidige budget opgenomen. | |
Risico | Door de fors stijgende marktprijzen bestaat er een risico op een ongunstig aanbestedingsresultaat. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Herinrichting Terraveenplein Odiliapeel/Oudedijk | € 2.114.603 | € 171.740 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Werkzaamheden inclusief beplanting zijn gereed | |
Budget | Het werk is binnen het beschikbaar budget uitgevoerd | |
Risico | Niet van toepassing |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel | € 2.075.000 | € 822.398 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De uitvoering is gestart in 2021. In 2023 worden de werkzaamheden afgerond. | |
Budget | Op basis van de raming van het bestek is er geen budgetprobleem/overschrijding te verwachten | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
HOV Tracé Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat |
€ 2.695.000 |
€ 168.719 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Dit project is afgerond | |
Budget | De werkzaamheden vallen binnen het gevoteerde budget | |
Risico | Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Rehabilitatie Krijten | € 556.000 | € 549.474 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Krijten is geherprioriteerd en opnieuw gepland. Vanuit riolering zullen geen werkzaamheden uitgevoerd worden. Krijten wordt samen met Stoffels, Stadrijk en Hurk 1 project. Voorbereiding van het project start in 2023. |
|
Budget | De werkzaamheden vallen binnen het gevoteerde budget | |
Risico | Lage kan, weinig impact. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Rehabilitatie Violierstraat | € 3.622.801 | € 3.379.504 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | In samenwerking met een klankbordgroep wordt het nieuwe ontwerp opgesteld. De planning is dat in het 2e kwartaal 2023 het ontwerp definitief wordt. Daarna start de technische uitwerking. De uitvoering zal plaatsvinden in het najaar van 2023 en voorjaar 2024. | |
Budget | De gemeenteraad heeft het aanvullende budget voor de extra werkzaamheden aan de rotondes goedgekeurd in de begroting 2021. Het budget kan nu als taakstellend worden beschouwd. | |
Risico | Lage kans, weinig impact. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Stoffels | € 591.705 | € 588.843 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Stoffels is geherprioriteerd en opnieuw gepland. Vanuit riolering zullen geen werkzaamheden uitgevoerd worden. Stoffels wordt samen met Krijten, Stadrijk en Hurk 1 project. Voorbereiding van het project start in 2023. |
|
Budget | De werkzaamheden vallen binnen het gevoteerde budget. | |
Risico | Lage kans, weinig impact. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Snelfietsroute de Corridor | € 2.771.712 | € 1.383.210 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Fase 1 is inmiddels afgerond. In 2023 zal de 2e fase (naar het centrum) worden opgepakt en uitgewerkt. | |
Budget | Werkzaamheden vallen binnen het gevoteerde budget. Na afronding van de werkzaamheden zal er een subsidie worden geint op basis van daadwerkelijke kosten. | |
Risico | Op dit moment is er een kleine kans dat er risico's optreden. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Fietsvoorziening Industrielaan | € 900.000 | € 895.719 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Dit project is nog niet gestart. Eventuele uitvoering wordt doorgeschoven naar 2024 | |
Budget | In totaal zijn de kosten eerder geraamd op € 900.000. Op basis van ontwerpen die nog gemaakt zullen worden dient bekeken te worden of dit realistisch is. Tevens dient de helft van het bedrag € 450.000 beschikbaar te komen uit subsidies. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid of de subsidie verkregen kan worden. In 2023 gaat worden ingeschat of dit werk voor subsidie in aanmerking komt. | |
Risico | Op het moment dat er geen subsidie, of niet voldoende subsidie verkregen kan worden kan dit project zonder aanvullende middelen niet uitgevoerd worden. |
Omschrijving investering/project | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
GO Bosveld/Raam | € 550.000 | € 167.996 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | conform planning. In 2023 nog 1 deelproject | |
Budget | conform budget | |
Risico | lage kans, weinig impact |
Omschrijving investering/project | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Oude Maasstraat | € 1.735.000 | € 808.784 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | | Werk is in uitvoering tot 2e kwartaal 2023, afhankelijk van de weersomstandigheden |
Budget | conform budget | |
Risico | lage kans en weinig impact |
Omschrijving investering/project | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Heinsbergenstraat | € 743.374 | € 59.821 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | project is volledig gereed | |
Budget | conform budget | |
Risico | lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Verbreden Zeelandsedijk N264-Kromstraat | € 725.000 | € 700.196 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De voorkeursvariant wordt met een bestemmingsplanprocedure verder uitgewerkt. Uitvoering van de verbreding is voorzien in voorjaar 2024. De planvoorbereiding wordt dit jaar uitgevoerd. | |
Budget | Plannen zijn door bomenonderzoek en nieuw dwarsprofiel gewijzigd. | |
Risico | Wordt nog bepaald in relatie tot bomenkap, aangezien veel bomen moeten worden gekapt en de kans op bezwaren groot wordt ingeschat. |
Omschrijving project/investering | oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2022 |
---|---|---|
Investeringen en elementenverhardingen 2022 | € 1.474.069 | € 1.342.294 |
Indicator | Omschrijving | |
Planning | Geplande werkzaamheden uit 2022 zijn niet uitgevoerd. Deze worden in 2023 voorbereid en uitgevoerd. | |
Budget | Conform budget | |
Risico | lage kans weinig impact |