Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Ruimtelijke ordening
Dit taakveld heeft betrekking op de invoering van de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2024 in werking treedt, gebiedsontwikkelingen en nutsvoorzieningen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling (fysieke ontwikkeling van een gebied) gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De Omgevingswet brengt een ommekeer in de manier waarop het ruimtelijk domein wordt ingericht. Uitnodigen van initiatiefnemers in plaats van toelaten, is daarbij uitgangspunt. Om dit mogelijk te maken, geeft de wet nieuwe instrumenten, gewijzigde procedures en veel mogelijkheden voor maatwerk om nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. Basisgedachte daarbij is om samen met initiatiefnemers, betrokkenen en belanghebbenden te werken aan het ontwikkelen van de fysieke leefomgeving.
De Omgevingswet is van invloed op de gemeentelijke aanpak van initiatieven van derden en het grondbeleid. Onze rol is steeds meer faciliterend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen of als de ontwikkelingen onvoldoende positief effect hebben op de omgeving.
Hiervoor is een andere werkwijze in de organisatie nodig. Dit krijgt vorm in o.a. toepasbare regels, een Regiekamer/omgevingstafel voor het bespreken van initiatieven (ook met ketenpartners) en een vergunningverleningsproces dat in doorlooptijd wordt teruggebracht naar 8 weken. Aansluiting van de betreffende gemeentelijke informatiesystemen op het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is hierbij een vereiste.
Wat hebben we bereikt?
Het inwerking treden van de Omgevingswet is in 2022 opnieuw uitgesteld. Ter voorbereiding op de Omgevingswet hebben we in 2022 een eerste concept Omgevingsvisie opgesteld en zijn we volop bezig met de inbedding van de omgevingstafel in de VTH-processen. Zowel in de organisatie als met ketenpartners (ODBN, Veiligheidsregio e.d.) oefenen we met het vergunningsverleningsproces en het uitwisselen van informatie via het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).
Daarnaast hebben we in 2022 het huisvestingsbeleid arbeidsmigranten geharmoniseerd en hebben we vanuit de Versnellingsagenda woningbouw onze regierol op woningbouwontwikkelingen versterkt. Vanuit deze agenda zijn, in lijn met onze ambities, verschillende acties opgestart om de productie van woningen te versnellen, onze wijken en kernen te versterken en te komen tot een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod. In onderstaand overzicht staat vermeld welke ontwikkelingen op de verschillende (grotere) ontwikkellocaties hebben plaatsgevonden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie van de Omgevingswet. Enkele belangrijke resultaten zijn:
|
2019-2024 | De invoering is verschoven naar 1 januari 2024. Dit geeft meer ruimte om o.a. de legesverordening goed vorm te geven. De gemeenteraad heeft begin 2022 een Verordening Fysieke Leefomgeving vastgesteld. Procesbeschrijvingen zijn beschreven voor de intake- en omgevingstafel en standaardbrieven worden omgebouwd. In 2022 zijn flinke stappen gezet in de totstandkoming van een omgevingsvisie, met veel aandacht voor participatie. Eind 2022 is ambtelijk een nieuwe impuls gegeven om de contouren van het omgevingsplan te gaan vormgeven. | |
2. | Uitvoeren pilots betreffende de Omgevingswet. | 2019-2023 | Zowel in de organisatie als met ketenpartners (ODBN, Veiligheidsregio e.d.) wordt geoefend met de vergunningverleningsprocessen en het uitwisselen van informatie via DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet). | |
3. | Het is duidelijk wat de plannen voor de locatie Leeuweriksweg zijn. Planologische procedure in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). | 2021/2023 | De plannen zijn duidelijk en de overeenkomst met ontwikkelaar is getekend. Bestemmingsplanprocedure start in het 1e kwartaal 2023 en is naar verwachting in de tweede helft van 2023 onherroepelijk (afhankelijk van beroepsprocedure). | |
4. | Gronden in plangebied De Ruiter worden geschikt gemaakt voor realisatie van woningen. Bestemmingplan vastgesteld. | 2021-2023 | Bestemmingsplan is onherroepelijk. Bouwrijp maken is gestart en gereed 1e kwartaal 2023. | |
5. |
Marktuitvraag Park Maashorst kamer 4. Planologische procedure voor geheel kamer 4 (projectbouw en nieuwe woonvormen) in 2022, naar verwachting onherroepelijk bestemmingsplan in 2023 (afhankelijk van beroepsprocedure). |
2022-2023 | In kamer 2 en 3 zijn alle kavels op een na verkocht. Living Lab Maashorst is als winnaar uit de prijsvraag nieuwe woonvormen in kamer 4 gekozen. Bestemmingsplanprocedure is in voorbereiding. | |
6. | Transformatie van het gebied Kastanjeweg-Oost naar een stedelijk woonmilieu, met een grote diversiteit aan woningen en woonvormen, waarbij er aandacht is voor de opgaven van de toekomst. | 2021 e.v. | | Medio 2023 inzicht in het standpunt van de raad over het ontwikkelingsperspectief, als de onderlegger voor de transformatie, het proces met de raad en budget. |
7. | Eind 2022 onherroepelijk bestemmingsplan Centrumgebied Uden-zuid (Sesterpark), bouwrijp maken (2022-2023) en start bouw (2023). | 2022-2023 | Bestemmingsplan is vastgesteld. Er is beroep ingediend bij de Raad van State. De Raad van State heeft aangegeven dat de verwachting is dat de zitting op zijn vroegst in het 2 kwartaal van 2023 is, waarna moet worden gewacht op de uitspraak. De verwachting is dat op zijn vroegst eind 2023 kan worden gestart met bouwrijp maken. | |
8. | Voorbereidingen planologische procedure Eikenheuvel (wijziging Omgevingsplan). | 2020-2022 | | Voorbereidingen zijn gestart. In het 2e kwartaal 2023 verwachten we dat de gebiedsvisie gereed is. Daarna opstarten Omgevingsplan in 2e/3e kwartaal 2023. |
9. | Harmonisering beleid huisvesting arbeidsmigranten. | 2022-2024 | | Tweede helft 2022 harmonisatie (samenvoeging) beleid gestart. November 2022 is het het huisvestingsbeleid besproken in de raadscommisie REF. In februari 2023 ligt het beleid ter vaststelling voor aan de Raad. |
10. | Concrete invulling Kerkstraat-Oost Zeeland. | 2022-2024 | Dorpshuis/sporthal is in het 4e kwartaal 2022 opgeleverd. In januari 2023 is gestart met de aanleg van het parkeerterrein dat in het 1e kwartaal 2023 gereed is. De eerste woningen zijn reeds in aanbouw. Bouw- en woonrijp maken zijn we mee begonnen in Q3 2022. In Q2 2023 zijn we klaar met het bouwrijp maken. Het woonrijp maken zal in 2023 verder worden ingevuld. Bouw woningen 2022 tot 2025. In 2023 zetten we nog 2 stukken gemeentegrond op de markt voor 7 starterswoningen en 5 patiowoningen. |
|
11. | Afronden procedure Reek-Zuid woon/werk locatie. | 2022-2023 | Het ontwerp bestemmingsplan is eind 2022 ter visie gelegd. Dit wordt in het 2e kwartaal 2023 aangeboden aan de raad ter vaststelling. Binnen het geldende bestemmingsplan worden wel vergunningen verleend, behalve bedrijfsinitiatieven zonder wonen. In 2022 zijn we tot verschillende koopovereenkomsten en grondtransacties gekomen. De verwachting is dat er in 2023 meer volgen. We verwachten met de ontwikkelaar van 29 (ondernemers)woningen in het 1e kwartaal 2023 te komen tot een koopovereenkomst. |
|
12. | Afronden procedure Repelakker III Zeeland. | 2022 e.v. | Voorbereidingen zijn gestart. In het 2e kwartaal 2023 verwachten we dat het Masterplan is vastgesteld. Daarna wordt het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. | |
13. | Starten ruimtelijke procedure Akkerwinde III Schaijk. | 2022-2023 | Eind 2022 zijn de gesprekken met ontwikkelende partijen opnieuw opgestart. Ontwerpbestemmingsplan (omgevingsplan) volgt op zijn vroegst in de eerste helft van 2023. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(€ 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Leges bestemmingsplannen (PDF, 54.5 kB) | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 |
(< € 50.000) | ||||||||
Vaststellingsovereenkomst 2 (PDF, 53.3 kB) | N 25 | |||||||
Startersleningen (PDF, 56.5 kB) | N 4 | |||||||
Totaal taakveld | V 65 | N 94 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 | V 65 | N 65 |
omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Vaststellingsovereenkomst 1 (PDF, 52.5 kB) | N 70 | |||||
Administratieve wijziging Repelakkar III (PDF, 53.1 kB) | V 221 | N 221 | ||||
Implementatie Omgevingswet (PDF, 52.6 kB) | N 520 | |||||
Subsidieregeling saneringsregeling veehouderij (PDF, 53.0 kB) | V 275 | N 275 | ||||
Totaal taakveld | V 496 | N 1.086 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst opgenomen en te raadplegen.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Geen.