Sociaal domein - Maatschappelijke - en Arbeidsparticipatie
Het taakveld Maatschappelijke - en Arbeidsparticipatie bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
WSW en Beschut Werk
Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:
- beschut werken
- bestaande werkverbanden sociale werk voorziening, bestaande Wsw- en begeleid werken dienstbetrekkingen
- Arbeidsmatige dagbesteding
Arbeidsparticipatie
Hiertoe behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten;
- ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf;
- bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
- No-riskpolis;
- loon-waardebepaling;
- inburgering (WI) cursus Nederlands;
- voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Ontwikkelingen
Op de arbeidsmarkt is sprake van een uitzonderlijke krapte. Dit geeft naast vele knelpunten ook kansen voor iedereen, met name voor hen die een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt hebben.
Het kabinet stelt een kabinetsbrede aanpak van de krapte voor met 6 acties en bijbehorende maatregelen:
1. Stimuleren van technologie- en procesinnovatie;
2. Inzet op arbeidsaanbod;
3. Verbeteren van de match;
4. Stimuleren van meer uren werken;
5. Inzet op leven lang ontwikkelen;
6. Verbeteren aansluiting initieel onderwijs en arbeidsmarkt.
Binnen onze gemeente gaan wij aan de slag om maatregelen in te zetten t.b.v. bestrijding van de krapte op de arbeidsmarkt, waarbij we de 6 acties als uitgangspunt hanteren. Dit doen wij regionaal binnen onze arbeidsmarktregio (Noordoost Brabant Werkt, WSP) en lokaal samen met onderwijs, economie, werkgevers en overige partners (waaronder IBN). Dit vergt een nog verdere uitwerking en samenwerking zowel binnen als buiten onze organisatie.
Toeleiding van onze brede doelgroep in de Pwet naar (reguliere) arbeid neemt hier een prominente rol in. Dit betekent onder meer dat wij ons bestand gaan analyseren, werkgevers (nog meer) actief gaan benaderen en onze re-integratie instrumenten onder de loep nemen om te bezien of deze nog voldoende aansluiten bij de huidige ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Het bereiken en behouden van duurzame uitplaatsing bij werkgevers.
- Integrale aanpak binnen de bovengenoemde ontwikkelingen met partners en beleidsvelden binnen en buiten de organisatie.
- Op 1 januari 2025 is het aantal mensen dat afhankelijk is van de bijstand met 25% verminderd t.o.v. 1 januari 2022.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet opgestart
Acties / activiteiten | 2023 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Onderzoek doen naar de lokale effectiviteit van instrumenten voor re-integratie. |
2023 |
Loopt en hangt samen met de acties/activiteiten onder punt 2. |
|
2. | Opstellen plan van aanpak voor vermindering bestand P-wet | 2023 | Plan van aanpak “Iedereen Kans op Werk” is door het College vastgesteld. Uitvoering in 2023 en 2024. | |
3. | Vertalen van landelijke ontwikkelingen (wijzigingen P-wet) naar arbeidsmarktbeleid en lokale actiepunten. | 2022-2023 | Continu proces. Actuele ontwikkelingen zijn meegenomen tegelijkertijd met harmonisatie. | |
4. | Evalueren van het Partnership IBN voor wat betreft o.a. de samenwerking en plaatsing van kandidaten. | 2023 | Afgerond. |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2023 | inv | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 (x € 1.000)
omschrijving | 2023 structureel |
2024 structureel |
2025 structureel | 2026 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijstelling budgetten Participatiewet (PDF, 104.3 kB) | 632 | 879 | 829 | 764 | ||||
(< € 50.000) | ||||||||
Totaal taakveld | 632 | 879 | 829 | 764 |
omschrijving | 2023 incidenteel |
2024 incidenteel |
2025 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Project Iedereen Kans op Werk 2023-2024 (PDF, 98.2 kB) | 356 | 356 | ||||
Vrijval Wsw Egalisatiereserve 2023 (PDF, 39.2 kB) | 116 | |||||
(< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | 116 | 356 | 356 |
Samenwerkingen
- Werkvoorzieningschap Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.