Bestedings- en dekkingsplan
Rekening houdend met wettelijk verplichte taken, het uitvoeringsprogramma en de beschikbare middelen, heeft het college een integrale afweging gemaakt. Dit resulteert in onderstaand financieel meerjarenbeeld:
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
Bestedings- en dekkingsplan 2021-2024 structureel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo Begrotingsnotitie 2021 | - 1.533 | -1.490 | -1.654 | -1.585 |
2. | Structurele ruimte n.a.v. analyse Programmarekening 2019 | +400 | +400 | +400 | +400 |
3. | Nieuwe ontwikkelingen met financiële gevolgen | +1.536 | +1.932 | +1.687 | +1.527 |
4. | Extra OZB-verhoging van Programmabegroting 2020 (5,6%) niet terugdraaien | +509 | +509 | +509 | +509 |
5. | Offertes met structurele gevolgen | -761 | -820 | -828 | -826 |
Saldo programmabegroting 2021-2024 | +126 | +506 | +89 | 0 |
Toelichting structureel
1. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Saldo Begrotingsnotitie 2021 | -1.533 | -1.490 | -1.654 | -1.585 |
Uitgangspunt bij de voorbereiding van het bestedings- en dekkingsplan van Programmabegroting 2021 is het basisbeeld, zoals opgenomen en toegelicht in de Begrotingsnotitie 2021.
2. | Structurele ruimte n.a.v. analyse programmarekening 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Afroming deel participatiebudget (uitkeringen levensonderhoud) Afroming deel gebundelde uitkering (Participatiewet) |
+400 | +400 | +400 | +400 |
Toelichting:
Inwoners kunnen een aanvraag indienen voor een bijstandsuitkering, Ioaw, Ioaz, Bbz en loonkostensubsidie. Het aantal aanvragen c.q. toekenningen wisselt jaarlijks en is mede afhankelijk van de economische situatie op enig moment. Het gaat hier om een zogenoemde openeinderegeling. In 2018 en 2019 heeft de gemeente Uden fors minder aan uitkeringen levensonderhoud uitgegeven dan de bijdrage die zij van de Rijksoverheid hiervoor ontvangt (de gebundelde uitkering). Voorgesteld wordt € 400.000 als structurele vrijval op dit budget in te boeken, waarbij nog geen rekening is gehouden met eventuele ontwikkelingen a.g.v. de coronacrisis. Voor de volledigheid dient nog opgemerkt te worden dat naast de mutaties in het aantal aanvragen/toekenningen, ook de hoogte van de rijksbijdrage jaarlijks aan schommeling onderhevig is, o.a. door macro-economische ontwikkelingen, effecten van rijksbeleid, alsook effecten van de conjunctuur. De risicoparagraaf (tekst en omvang) is daarop aangepast.
3. | Nieuwe ontwikkelingen met financiële gevolgen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Aanpassing algemene uitkering n.a.v. de meicirculaire 2020 | +906 | +1.302 | +1.057 | +889 | |
"Raadsvoorstel verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024 (D00093373)" |
-65 | -65 | -65 | -65 | |
Bijstelling prognose CAO ontwikkeling van 3,1% naar 1,5% | +295 | +295 | +295 | +303 | |
Vrijval budget WMO Begeleid Wonen Plus | +400 | +400 | +400 | »400 | |
Structureel ramen van een post onvoorzien conform het GTK (gemeentelijk toetsingskader Provincie Noord-Brabant) | -25 | -25 | -25 | -25 | |
+1.511 | +1.907 | +1.662 | +1.502 |
Aanpassing algemene uitkering n.a.v. meicirculaire 2020
De meicirculaire 2020 informeert gemeenten over de omvang en verdeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Meer hierover bij programma 9 Bedrijfsvoering, taakveld Gemeentefonds.
Raadsvoorstel verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024 (D00093373)
De raad heeft besloten de financiële gevolgen van dit voorstel mee te nemen in het bestedings- en dekkingsplan van Programmabegroting 2021 .e.v.
Bijstelling prognose CAO ontwikkeling van 3,1% naar 1,5%
De huidige CAO loopt tot 1 januari 2021. De start van de onderhandelingen over een nieuwe CAO voor gemeenteambtenaren is vanwege de coronacrisis opgeschort. De nieuwe planning is dat 1 november het overleg start. Wat we momenteel zien is dat werkgeversorganisaties eerder geneigd zijn om cao's open te breken om loonoffers te vragen. Dit om de financiële klappen als gevolg van de coronacrisis op te kunnen vangen. We verwachten voor de onderhandelingen voor de gemeente CAO momenteel zeker niet meer dan de gemiddelde inflatiecorrectie voor het jaar 2021. Hierop passen we de prognose nu aan.
Vrijval budget WMO Begeleid Wonen Plus
Het structurele budget WMO Begeleid Wonen Plus is vooralsnog niet nodig. Medio 2019 is duidelijk geworden dat de decentralisatie van Beschermd Wonen (BW) met een jaar wordt uitgesteld en is gekozen voor een gefaseerde invoering. In tien jaar tijd wordt beschermd wonen niet alleen een taak van centrumgemeenten, maar een taak van álle gemeenten. Hiertoe komt ook een nieuwe verdeling van het beschikbare rijksmiddelen. De gemeente Uden had al eerder op de veranderingen in Beschermd Wonen in relatie tot Begeleid Wonen Plus geanticipeerd, echter wordt nu door de tijd en op inhoud ingehaald. In de programmabegroting is vanaf 2021 een budget van € 400.000 voor Begeleid Wonen Plus gereserveerd, echter gezien de verwachte wijzigingen, zowel inhoudelijk als financieel, is er op dit moment onvoldoende aanleiding om dit budget nog structureel te handhaven en daarom wordt voorgesteld dit nu vrij te laten vallen.
4. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Extra OZB-verhoging van Programmabegroting 2020 (5,6%) niet terugdraaien | +509 | +509 | +509 | +509 |
Vorig begrotingsjaar heeft de raad de afweging moeten maken tussen extra bezuinigingen of een verhoging van de OZB tarieven. De raad had ervoor gekozen deze verhoging van de OZB tarieven te prevaleren boven het tornen aan het voorzieningenniveau of het sociaal vangnet van de gemeente.
De raad sprak wel de wens uit dat het college deze verhoging zou betrekken bij de voorbereiding van de eerstvolgende programmabegroting en indien mogelijk zou terugdraaien. We hebben de verhoging dit jaar afgewogen tegen de andere wensen uit het coalitieakkoord, het voorzieningenniveau, het sociaal vangnet en de wens om financieel gezond samen te gaan met de gemeente Landerd per 1 januari 2022. Daaropvolgend brak de COVID-19 crisis uit die zeker ook het economisch perspectief voor de toekomst somberder maakt. Alles afwegende is besloten om de verhoging niet terug te draaien.
5. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Offertes met structurele gevolgen | -761 | -820 | -828 | -826 |
(bedragen x € 1.000 -/- is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Veiligheid | ||||||
12. | Project leefbaarheid wijken (PDF, 201.4 kB) | -19 | -56 | -56 | -56 | |
Totaal 1. Veiligheid | -19 | -56 | -56 | -56 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
2. Verkeer en vervoer | ||||||
1. | Vervanging brug Corridor (PDF, 189.8 kB) | -195 | -13 | -13 | -13 | -12 |
2. | Aanlichten Petruskerk, uitvoeringskrediet (PDF, 180.0 kB) | -150 | -8 | -8 | -8 | -8 |
3. | Herinrichting Violierstraat inclusief rotondes (PDF, 182.3 kB) | -2.156 | -59 | -59 | -59 | -59 |
Totaal 2. Verkeer en vervoer | -2.501 | -80 | -80 | -80 | -79 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
4. Onderwijs | ||||||
4. | OHV Wijde Wereld (KIEM) uitbreiding speelleercentrum en OLP 2021 (PDF, 224.6 kB) | -1.518 | -71 | -71 | -80 | -79 |
5. | OHV De Zevenster (Pallas): uitbreiding Vrijeschool en OLP 2021 (PDF, 211.3 kB) | -431 | -21 | -21 | -26 | -26 |
Totaal 4. Onderwijs | -1.949 | -92 | -92 | -106 | -105 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
5. Sport, cultuur en recreatie | ||||||
6. | Museum Krona (PDF, 197.0 kB) | -80 | -80 | -80 | -80 | |
7. | Aanbrengen voorzieningen kunstgrasspeelvelden i.h.k.v. wettelijke zorgplicht (PDF, 185.1 kB) | -100 | -7 | -7 | -6 | -6 |
8. | Ophoging geluidswal Eiment (PDF, 183.6 kB) | -150 | -6 | -6 | -6 | -6 |
9. | Uitkijktoren natuurgebied de Maashorst (PDF, 184.5 kB) | -300 | -15 | -15 | -15 | -15 |
Totaal 5. Sport, cultuur en recreatie | -550 | -108 | -108 | -107 | -107 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
6. Sociaal domein | ||||||
10. | Aanvulling op inrichtingsbudget IKC Oost (PDF, 190.2 kB) | -55 | -6 | -6 | -6 | -6 |
11. | Uitbreiding opslagruimte ontmoetingspleinen (PDF, 185.7 kB) | -24 | -2 | -2 | -2 | -2 |
13. | Nieuwe wet inburgering 2021 (PDF, 535.3 kB) | -23 | -45 | -45 | -45 | |
14. | Intensivering toezicht en handhaving kinderopvang (PDF, 230.0 kB) | -21 | -21 | -16 | -16 | |
Totaal 6. Sociaal domein | -79 | -52 | -74 | -69 | -69 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||||||
15. | Aanleg hemelwatervoorzieningen Hoevense veld fase 3 (PDF, 187.7 kB) | -247 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16. | Op peil brengen formatie duurzaamheid (PDF, 188.0 kB) | -224 | -224 | -224 | -224 | |
17. | Ombouw met toegangssysteem GFT+E container bij hooggebouw (PDF, 187.0 kB) | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18. | Aanleg persleiding Verlengde Noordlaan (PDF, 186.0 kB) | -56 | 0 | 0 | 0 | 0 |
19. | Vervanging installaties gemalen en randvoorzieningen (PDF, 187.6 kB) | -103 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | -606 | -224 | -224 | -224 | -224 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr. | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | ||||||
20. | Invoering Omgevingswet per 1 januari 2022 (PDF, 208.1 kB) | -36 | -36 | -36 | -36 | |
Totaal 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | -36 | -36 | -36 | -36 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
9. Bedrijfsvoering | ||||||
21. | Effecten herindeling exploitatie MID-BBICT (PDF, 193.5 kB) | -40 | -40 | -40 | -40 | |
22. | Scanners (PDF, 183.6 kB) | -18 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Totaal 9. Bedrijfsvoering | -18 | -44 | -44 | -44 | -44 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
10. Bestuur en dienstverlening | ||||||
23. | Aanschaf modules burgerzaken (PDF, 187.0 kB) | -5 | -5 | -5 | -5 | |
24. | Aanschaf automatische gezichtsherkenner (PDF, 285.0 kB) | -1 | -1 | -1 | -1 | |
25. | Strategisch adviseur positionering in de regio (PDF, 188.2 kB) | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Totaal 10. Bestuur en dienstverlening | -106 | -106 | -106 | -106 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
betreft | investerig | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | Saldo structurele offertes |
-5.703 |
-761 | -820 | -828 | -826 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
Bestedings- en dekkingsplan 2021-2024 incidenteel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Begrotingsnotitie 2021 | 0 | 0 | 0 | |
8. | Offertes met incidentele gevolgen | -2.085 | -578 | -184 | |
9. | Vrijval kapitaallasten | +171 | +6 | ||
Saldo programmabegroting 2021-2024 | -1.914 | -572 | -184 |
1. Saldo Begrotingsnotitie 2021
Uitgangspunt bij de voorbereiding van het bestedings- en dekkingsplan van Programmabegroting 2021 is het basisbeeld, zoals opgenomen en toegelicht in de Begrotingsnotitie 2021. De incidentele saldi zijn gedekt door de algemene reserve. Vandaar we ze nu als 0 presenteren.
6. Offertes met incidentele gevolgen
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
2. Verkeer en vervoer | |||||
3. | Herinrichting Violierstraat inclusief rotondes (PDF, 182.3 kB) | -670 | |||
26. | Ombouw punaises naar plateaus Wislaan (PDF, 180.2 kB) | -55 | |||
27. | Onderzoek project N605 (PDF, 181.1 kB) | -175 | -175 | ||
Vrijval kapitaallasten | +66 | ||||
Totaal 2. Verkeer en vervoer | -834 | -175 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
4. Onderwijs | |||||
4. | OHV Wijde Wereld (KIEM) uitbreiding speelleercentrum en OLP 2021 (PDF, 224.6 kB) | -8 | |||
5. | OHV De Zevenster (Pallas): uitbreiding Vrijeschool en OLP 2021 (PDF, 211.3 kB) | -6 | |||
Vrijval kapitaallasten | +70 | +6 | |||
Totaal 4. Onderwijs | +56 | +6 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||
.28. | Extra subsidie DTV (PDF, 188.6 kB) | -77 | |||
Vrijval kapitaallasten | +17 | ||||
Totaal 5. Sport, cultuur en recreatie | -56 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
6. Sociaal domein | |||||
29. | Aanvullende subsidie stichting Muzerijk (PDF, 191.1 kB) | -40 | -40 | ||
13. | Nieuwe wet inburgering 2021 (PDF, 535.3 kB) | -25 | |||
Vrijval kapitaallasten | +10 | ||||
Totaal 6. Sociaal domein | -55 | -40 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | |||||
15. | Aanleg hemelwatervoorzieningen Hoevense veld fase 3 (PDF, 187.7 kB) | -247 | |||
30. | Opstellen programma Riolering en water 2022-2026 inclusief kostendekkingsplan (PDF, 187.8 kB) | 0 | |||
18. | Aanleg Persleiding Verlengde Noordlaan (PDF, 186.0 kB) | -56 | |||
19. | Invoering installaties gemalen en randvoorzieningen (PDF, 187.6 kB) | -103 | |||
Totaal 7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | -406 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | |||||
20. | Invoering Omgevingswet per 1 januari 2022 (PDF, 208.1 kB) | -428 | -259 | -184 | |
Totaal 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | -428 | -259 | -184 |
(bedragen x € 1.000/ - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
9. Bedrijfsvoering | |||||
21. | Effecten herindeling exploitatie MID-BBICT (PDF, 193.5 kB) | -10 | |||
31. | Applicatiebeheer ruimte (PDF, 185.7 kB) | -104 | -104 | ||
32.. | Periodiek medisch onderzoek voor alle medewerkers (PDF, 187.5 kB) | -58 | |||
Vrijval kapitaallasten | +4 | ||||
Totaal 9. Bedrijfsvoering | -168 | -104 |
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
volgnr | betreft | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
10. Bestuur en dienstverlening | |||||
23. | Aanschaf modules burgerzaken (PDF, 187.0 kB) | -17 | |||
24. | Aanschaf automatische gezichtsherkenner (PDF, 285.0 kB) | -6 | |||
Totaal 10. Bestuur en dienstverlening | -23 |
7. Vrijval kapitaallasten
Volgens de BBV moeten gemeenten de kapitaallasten structureel ramen. Dit om aan te tonen dat de gemeente de lasten ook daadwerkelijk kan dragen. In het eerste jaar schrijven we echter niet af, en rekenen we slechts een half jaar rente toe aan onze investeringen. Deze kapitaallasten vallen dus als het ware 'vrij'.