Sociaal domein - Samenkracht en Burgerparticipatie
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie, oftewel actief meedoen:
- ondersteunen van participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
- sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
- preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
- buurt- en clubhuizen;
- collectief aanvullend vervoer;
- toegankelijkheid voorzieningen (ook mensen met een beperking kunnen meedoen);
- kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuterspeelzalen;
- noodopvang vluchtelingen en vreemdelingen.
Ontwikkelingen
De behoefte aan wonen met ondersteuning neemt toe voor alle leeftijdsgroepen. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de wens om ondersteuning te ontvangen in de eigen woonomgeving, anderzijds door de ingezette afbouw van de intramurale zorg. Bovendien is het de wens van inwoners zelf om zo lang als mogelijk in de eigen, vertrouwde leefomgeving zo zelfstandig mogelijk te blijven functioneren.
Binnen de gemeente Maashorst gaan we gebiedsgericht werken, waarbij we 11 gebieden onderscheiden. De 5 kleinere kernen zijn een gebied en de grotere kern Uden is, samen met het buitengebied, gesplitst in 6 gebieden. Binnen deze gebieden onderscheiden we buurten en wijken, waarbij we de ondersteuning op maat aanbieden aan de vraag van de inwoners. We stimuleren het ontstaan van en faciliteren informele netwerken om als inwoner met elkaar de eigen kracht van de wijk te versterken. We sluiten met de professionele inzet aan bij de eigenheid van wijken op basis van de wijkscans en de samen met bewoners afgesproken doelen waar aan gewerkt gaat worden. We verruimen de openingstijden van ontmoetingspunten binnen het sociaal domein, waar inwoners zonder indicatie gebruik van kunnen maken, om het inwoners makkelijk te maken om mee te doen met activiteiten buiten hun eigen woning. Het meedoen en ontmoeten helpt om elkaar te kennen en waardoor tijdig inzage is in verandering van conditie van een persoon e/o omstandigheden. We willen inzet van individueel maatwerk voorkomen door het gebruik van deze algemene voorzieningen te stimuleren.
De pilot van Netwerk van Voorzieningen loopt door tot en met december 2022, zodat we de tijd hebben om te leren of we;
- vermijdbare dure individuele geïndiceerde zorg en ondersteuning kunnen voorkomen of uitstellen;
- verborgen of te laat gesignaleerde kwetsbaarheid bij inwoners eerder kunnen signaleren en hierop preventief wordt geacteerd vanuit het Netwerk van algemene voorzieningen;
- de leefbaarheid in de wijken en kernen zal toenemen en de mate van kwetsbaarheid zal afnemen.
Het eindresultaat van de pilot is een adviesrapport met aanbevelingen (opgeleverd).
Het programma Samen Landerd Samen Beter (SLSB) loopt door tot en met 2022, zodat we tijd hebben om middels onderzoek de impact van het programma in beeld te brengen. Het programma kent 2 sporen;
Inhoudelijk spoor:
- Samen Landerd Samen Beter is een preventieprogramma op het gebied van welzijn en gezondheid. Het programma wil vanuit de beginselen van positieve gezondheid invulling geven aan Landerdse preventieagenda.
- Het programma richt zich op 4 thema’s: eenzaamheid, mantelzorg, stress bij opvoeden en drugsgebruik onder jongeren.
- Het programma wil de kracht van alle inwoners in Landerd helpen benutten, waarbij we uitgaan van de behoefte en mogelijkheden van inwoners uit Landerd.
- Het programma levert een bijdrage aan vergroting van de kwaliteit van leven, waar een grote preventieve werking van uit gaat.
- Vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt samengewerkt buiten de kaders van de deelnemende organisaties en initiatieven.
Relationeel spoor:
- Samen Landerd Samen Beter wil een beweging op gang brengen waarin inwoners, vrijwilligers en professionals elkaar ontmoeten, zich verbinden en elkaar versterken.
- Het partnerschap tussen deze groepen is de essentie voor een duurzame preventieaanpak.
- Het programma wil sociale verbanden duurzaam versterken en individualisering tegengaan.
- SLSB gaat uit van de vraag/ behoefte van inwoners.
Het eindresultaat van het onderzoek naar de impact van SLSB is een adviesrapport met aanbevelingen. Op basis van de aanbevelingen voor zowel de pilots van het NvV en als het programma SLSB, zal het beleid voor de preventieaanpak van de gemeente Maashorst verder worden ingekleurd.
In de dorpen Zeeland, Reek en Schaijk zijn 3 zorgcoöperaties actief. Zij werken samen met inwoners, vrijwilligers en professionals aan een betere leefomgeving voor iedereen en streven ernaar dat (kwetsbare) inwoners zo lang mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en kunnen blijven participeren in de samenleving.
Zorg moet efficiënt en effectief zijn. Niemand mag tussen wal en schip vallen. Preventie is de basis van beleid; preventie algemeen, ter voorkoming van ziek worden en ondersteuningsbehoefte, is opgenomen in programma 7, Volksgezondheid.
Preventie ter voorkoming van zwaardere zorg, is onderdeel van het sociaal domein. Daarbij willen we de ca. 80% van de inwoners die zelfredzaam zijn, mogelijkheden bieden tot een goed leven door een zo goed mogelijke inrichting van die omgeving met voorzieningen voor sport, spel, onderwijs, werk etc. Voor deze inwoners wordt ingezet op het realiseren van ‘informele netwerken’ rondom wijkambassadeurs, vertrouwde gezichten in de wijk die weten hoe ze moeten signaleren richting buurtnetwerk. Dit is een uitwerking van gebiedsgericht werken.
Voor de ca. 15% van de inwoners met behapbare problematiek, willen we passende zorg beschikbaar hebben, dus zonder wachtlijsten en zonder schotten kunnen voorzien in ondersteuning. De vraagt om goede samenwerking tussen De Toegang en het buurtnetwerk, de schakel tussen preventie en curatie (herstel).
Voor de ca. 5% complexe problematiek willen we goede ketenaanpak en naadloze samenwerking tussen partijen, waarbij ook bekostiging van de inzet van overleg en samenwerking (o.a. gericht op innovatie en creatieve oplossingen), dit past bij de wijze van samenwerking.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Vermijdbare dure individuele geïndiceerde zorg voorkomen of uitstellen door inzet algemene voorzieningen e/o leveren van ondersteuning door leden van wijkteam(s).
- De leefbaarheid in de kernen/gebieden houden of krijgen op niveau van ruim voldoende/ goed.
- Toewerken naar een verhouding tussen zelfredzame en kwetsbare inwoners van 75-25%.
- Verbinden en versterken vanuit partnerschap tussen inwoners, vrijwilligers en professionals.
- Het benutten van de kracht van onze inwoners, waarmee we een bijdrage leveren aan grotere kwaliteit van leven, waar een preventieve werking van uit gaat.
- Het moet voor alle inwoners van de gemeente Maashorst duidelijk zijn waar men terecht kan met zorgvragen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uitvoering Pilot het Netwerk van Voorzieningen 2020-2021. Het eindresultaat van de pilot na 2 jaar is een adviesrapport met aanbevelingen. | 2020-2022 | Eindrapport is in Q3 opgeleverd | |
2. | Voor het versterken van de preventie denken we bijvoorbeeld aan een Echtscheidingsloket, waar ouders die gaan scheiden terecht kunnen en waar op alle fronten begeleiding is voor ouders en kinderen. En aan meeleefgezinnen, die letterlijk meeleven met ouders met psychische problemen en hun kinderen. Ook willen wij een structurele begeleiding via het ‘1000 dagen project’ voor vrouwen die jong zwanger raken. | 2019-2021 | Als trekker van het Regiolab Scheiden zonder Schade voor Oost-Brabant en als pilot gemeente binnen dit regiolab voor integrale aanpak, is gewerkt aan dit doel. Oplevering van de resultaten was in november 2021. Het programma is daarmee afgerond. Het vervolg wordt meegenomen bij de ontwikkeling van preventiebeleid. | |
3. | Uitvoering geven aan het plan van aanpak Verhoogde Asielinstroom 2018-2020. | 2018- 2021 | Project is in 2021 afgerond. | |
4. | Uitvoering van het programma SLSB. Eindresultaat is een adviesrapport met aanbevelingen. | 2018-2022 | De uitvoering van het programma SLSB en het onderzoek naar effect en impact is afgerond. Adviesrapport is in Q2 2022 opgeleverd. | |
5. | Dorpsontwikkelingsplan Reek | 2021-2022 | Het project bestaat uit een viertal onderdelen. De herinrichting omgeving hertenpark, realisatie van een dorpspleintje voor het dorpshuis en de realisatie van ommetjes zijn gereed. Momenteel wordt het laatste onderdeel opgepakt. Het betreft de vergroening van hoofdstraten in Reek. Wanneer het plan is voorgelegd aan de bewoners zal in de winter gestart worden met de uitvoering. | |
6. | Harmoniseren van het accommodatie- en tarievenbeleid van de voormalige gemeenten Uden en Landerd tot een nieuw beleid voor gemeente Maashorst | 2022-2023 | Wordt in Q1 van 2023 opgepakt |
Wat mag het kosten?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen worden onderstaand toegelicht (x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Harmoniseren van het accommodatie- en tarievenbeleid van de voormalige gemeenten Uden en Landerd tot een nieuw beleid voor gemeente Maashorst | 50 | ||||
Totaal | 50 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Wijziging huurconstructie Dorpshuis Zeeland (PDF, 65.9 kB) | V 21 | N 21 | V 84 | N 84 | V 84 | N 84 | V 84 | N 84 |
WMO Mantelzorgcompliment 2022 (PDF, 69.7 kB) | N 70 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Aframen budget 2022 voor vrijwilligerspenningen (PDF, 55.3 kB) | V 11 | |||||||
Exploitatie Dorpshuis Zeeland (PDF, 58.9 kB) | N 14 | N 14 | N 14 | |||||
Bijramen BHV-vergoeding IBN-personeel gemeentelijke accommodaties (PDF, 56.8 kB) | N 7 | N 7 | N 7 | N 7 | ||||
Totaal taakveld | V 32 | N 98 | V 84 | N 105 | V 84 | N 105 | V 84 | N 105 |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijking subsidie regiodeal (PDF, 57.4 kB) | V 77 | N 77 | ||||
Totaal taakveld | V 77 | N 77 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Door de coronacrisis wordt elk project in meer of mindere mate beïnvloed in de voortgang. Wat de uiteindelijke consequenties zijn, is op dit moment nog niet te bepalen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform Planning | |
Langzamer dan planning | |
Project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
Conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Bouw dorpshuis en sporthal Zeeland
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2021 |
Bouw dorpshuis en sporthal Zeeland | € 8.964.550 | € 50.000 |
Indicator | Omschriving | |
Planning | Het pand wordt 3 oktober 2022 opgeleverd en ingebruikname per 1 november 2022. | |
Budget | Realisatie vindt binnen budget plaats. | |
Risico | Op dit moment worden er geen risico’s meer verwacht |