Sociaal domein - Samenkracht en Burgerparticipatie
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie, oftewel actief meedoen:
- ondersteunen van participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
- sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
- preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
- buurt- en clubhuizen;
- collectief aanvullend vervoer;
- toegankelijkheid voorzieningen (ook mensen met een beperking kunnen meedoen);
- kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuterspeelzalen;
- noodopvang vluchtelingen en vreemdelingen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
- Voorkomen of uitstellen van vermijdbare dure individuele geïndiceerde zorg, door inzet algemene voorzieningen en/of leveren van ondersteuning door leden van wijkteam(s).
- De leefbaarheid in de kernen/gebieden houden of krijgen op niveau van ruim voldoende/ goed.
- Toewerken naar een verhouding tussen zelfredzame en kwetsbare inwoners van 80-20%.
- Verbinden en versterken vanuit partnerschap tussen inwoners, vrijwilligers en professionals.
- Het benutten van de kracht van onze inwoners, waarmee we een bijdrage leveren aan grotere kwaliteit van leven, waar een preventieve werking van uit gaat.
- Het moet voor alle inwoners van de gemeente Maashorst duidelijk zijn waar men terecht kan met zorgvragen.
Wat hebben we bereikt?
In 2022 is een strategisch kader opgesteld voor toekomstige ontwikkelingen in het sociaal domein. Daarin ligt een belangrijke nadruk op preventie, eigen kracht van inwoners en het benutten van algemene voorzieningen in hun nabije omgeving. Dit kader biedt koers voor de verdere beleidsontwikkelingen op de verschillende terreinen binnen het sociaal domein.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Overzicht van acties/activiteiten:
Actie is opgestart en de uitvoering is volgens de (bijgestelde) planning verlopen of is volledig gerealiseerd
Er is gestart maar de planning loopt achter of de uitvoering is afwijkend
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2022 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Harmoniseren van het accommodatie- en tarievenbeleid van de voormalige gemeenten Uden en Landerd tot een nieuw beleid voor gemeente Maashorst. | 2022-2023 | | Begin januari 2023 is gestart met dit harmonisatietraject dat naar verwachting leidt tot nieuw beleid eind 2023. |
Wat heeft het gekost?
Eventuele nieuwe accenten met financiële gevolgen lichten we hieronder toe.
(x € 1.000)
Extra begroot in Programmabegroting 2022 | inv | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Harmoniseren van het accommodatie- en tarievenbeleid van de voormalige gemeenten Uden en Landerd tot een nieuw beleid voor gemeente Maashorst. | 50 | ||||
Totaal | 50 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage 2022 (x € 1.000)
Omschrijving | 2022 structureel |
2023 structureel |
2024 structureel | 2025 structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Wijziging huurconstructie Dorpshuis Zeeland (PDF, 65.9 kB) | V 21 | N 21 | V 84 | N 84 | V 84 | N 84 | V 84 | N 84 |
WMO Mantelzorgcompliment 2022 (PDF, 69.7 kB) | N 70 | |||||||
(< € 50.000) | ||||||||
Aframen budget 2022 voor vrijwilligerspenningen (PDF, 55.3 kB) | V 11 | |||||||
Exploitatie Dorpshuis Zeeland (PDF, 58.9 kB) | N 14 | N 14 | N 14 | |||||
Bijramen BHV-vergoeding IBN-personeel gemeentelijke accommodaties (PDF, 56.8 kB) | N 7 | N 7 | N 7 | N 7 | ||||
Totaal taakveld | V 32 | N 98 | V 84 | N 105 | V 84 | N 105 | V 84 | N 105 |
Omschrijving | 2022 incidenteel |
2023 incidenteel |
2024 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijking subsidie regiodeal (PDF, 57.4 kB) | V 77 | N 77 | ||||
Totaal taakveld | V 77 | N 77 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Maashorst of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Maashorst te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Maashorst? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Maashorst. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Door de coronacrisis wordt elk project in meer of mindere mate beïnvloed in de voortgang. Wat de uiteindelijke consequenties zijn, is op dit moment nog niet te bepalen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform Planning | |
Langzamer dan planning | |
Project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
Conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Bouw dorpshuis en sporthal Zeeland
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2021 |
Bouw dorpshuis en sporthal Zeeland | € 8.964.550 | € 50.000 |
Indicator | Omschriving | |
Planning | Het pand is 3 oktober 2022 opgeleverd is in gebruik genomen op 1 november 2022. | |
Budget | Realisatie vindt binnen budget plaats. | |
Risico | Op dit moment worden er geen risico’s meer verwacht |